خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

بارزترین میادین انرژی مورد اختلاف ایران با کشورهای عضو شورای همکاری

شمار میادین مشترک بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری دست کم به 15 میدان می رسد؛ امری که پرسش هایی را درباره وضعیت آنها و بارزترین اختلافات بر سر آنها ایجاد می کند.

میدل ایست نیوز: پس از اعلام توافق عربستان و کویت بر سر توسعه مشترک میدان گازی الدره که در آب های منطقه ای عربستان و کویت واقع شده، و اعتراض ایران به این مساله و اعلام اینکه حق خود در بهره برداری از این میدان گاز را محفوظ می دارد، بحران جدیدی بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری به وجود آمده است.

بحران جدید، بحران های پیشین را که برخی هنوز بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری ادامه دارد به یاد می آورد؛ بحران هایی که نزاع درباره آن به ده ها سال پیش باز می گردد و هر از چند گاهی مجددا مطرح می شوند.

شمار میادین مشترک بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری دست کم به 15 میدان می رسد؛ امری که پرسش هایی را درباره وضعیت آنها و بارزترین اختلافات بر سر آنها ایجاد می کند.

میادین مشترک

اطلاعات موجود در رسانه ها از جمله روزنامه الشرق الاوسط حاکی از وجود 15 میدان نفتی بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری است.

ایران همواره کشورهای عضو شورای همکاری را به سوء استفاده از این میادین به نفع خود متهم می کند. یکی از بارزترین اتهاماتی که توسط عماد حسینی، سخنگوی وقت کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی ایران در سال 2016 مطرح شد، سرقت سهم ایران از میادین نفت و گاز مشترک بود.

وی اشاره کرده بود که کشورهای عربی (کشورهای عضو شورای همکاری و عراق) توافق نانوشته ای با یکدیگر کرده اند که بهره برداری بیشتری از این میادین داشته باشند.

سخنگوی وقت کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایران همچنین عربستان را متهم کرد که با روش های غیرقانونی از میدان گاز مشترک الدره سوء استفاده می کند.

بارزترین میادین مشترک

ایران هر از چند گاهی کشورهای عضو شورای همکاری را به کمک به یکدیگر برای سوء استفاده از میادین مشترک متهم می کند؛ گاهی می گوید عربستان در استخراج بیشتر از میادین به کویت کمک می کند، یک بار مطرح می کند که کویت به امارات در این زمینه کمک می کند و یا اینکه امارات به عمان برای بهره برداری بیشتر از میادین مشترک کمک می کند.

اتهام زنی های ایران حتی قطر را که تنها کشور عضو شورای همکاری به شمار می رود که اختلافات نفتی خود با ایران را تسویه کرده نیز شامل می شود؛ به گونه ای که ایران، قطر را به سوء استفاده از میدان گازی مشترک متهم می کند.

ایران در سال 2013 اعلام کرد که میزان تولید نفت از میدان مشترک هنگام با عمان با 40 هزار بشکه در روز و به طور کلی 20 میلیون بشکه رسیده است. اما از آن روز به بعد جزئیات بیشتری درباره تولید در این میدان مشترک اعلام نکرده است.

میدان مشترک فروزان یا میدان مرجان بین ایران و عربستان نیز از دیگر میادین بارز بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری است که در فاصله صد کیلومتری از جنوب جزیره خارک قرار گرفته و ذخایر نفتی آن به دو میلیارد و 309 میلیون بشکه می رسد.

شاید آخرین اختلافات بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری، میدان گازی الدره باشد که ایران و کویت بر سر آن از دهه 60 قرن گذشته میلادی و زمانی که در سال 1967 کشف شد، اختلاف دارند.

تنش جدیدی که اواخر ماه مارس 2022 به وجود آمد، مطالبه گری ایران درخصوص حق خود از بهره برداری از میدان گازی الدره بود که چند روز پس از توافق عربستان و کویت بر سر توسعه این میدان مطرح شد.

امارات و ایران

ایران و امارات نیز اختلافات بسیاری در این خصوص با یکدیگر دارند که بارزترین آن اختلاف بر سر سه جزیره استراتژیک است، ابوظبی ادعا می کند که تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی بخشی از خاک خود است اما ایران تاکید می کند که مالکیتش بر این جزایر غیرقابل مناقشه است.

این سه جزیره موقعیت متمایزی نسبت به سایر جزایر دارند و در منطقه ای حساس و در نزدیکی تنگه هرمز که روزانه حدود 40 درصد از تولید جهانی نفت از آن عبور می کند، واقع شده است.

یکی از اختلافات دو کشور بر سر میدان فرزام/فلاح است که در نزدیکی جزیره سیری واقع شده و اهمیت آن از آنجاست که در نزدیکی سایر میادین نفتی و گازی امارات قرار دارد.

اختلافات دیگری نیز بر سر میدان نصرت/الفاتح که آن هم در نزدیکی جزیره سیری واقع شده، و میدان مبارک وجود دارد.

گفتنی است ذخایر میدان نصرت/الفاتح، 9 میلیارد و 200 میلیون بشکه برآورد شده است.

اما آخرین میدانی که بر سر آن اختلاف وجود دارد، میدان سلمان یا ساسان است، و اهمیتش از آن جهت است که در نزدیکی میدان ابو البخوش امارات که در سال 1953 کشف شده، واقع شده است و ذخایر آن 2 میلیارد و 100 میلیون بشکه برآورد می شود.

اختلافات فیمابین کشورهای شورای همکاری

همه این اختلافات در حالیست که کشورهای عضو شورای همکاری نیز با یکدیگر بر سر میادین نفت و گاز اختلاف دارند.

از بارزترین اختلافات در این خصوص می توان به منطقه مشترک الخفجی بین عربستان و کویت اشاره کرد که دو میدان نفتی الوفره و الخفجی در آن وجود دارد و تولید آن به صورت مساوی بین دو کشور تقسیم می شود.

دو کشور در سال 2014 به اختلافات برخوردند اما مجددا پس از 5 سال و در اواخر 2019، استخراج نفت از این دو میدان را از سرگرفتند.

از سوی دیگر امارات و عربستان نیز بر سر میدان نفتی الشیبه اختلاف دارند؛ میدانی که در نزدیکی مرزهای امارات در منطقه الربع الخالی واقع شده است.

امارات می گوید 80 درصد از این میدان نفتی در منطقه ای قرار گرفته است که به صورت موقت و در روزهای نخست استقلال خود از آن دست کشیده بود.

از دیگر میادین محل مناقشه، میدان ابو سعفه بین عربستان و بحرین است که با وجود اینکه در خاک بحرین قرار دارد اما تحت کنترل عربستان است.

عربستان در سال 1958 توانست با توجه به قدرت نظامی و اقتصادی خود، بحرین را به امضای توافقنامه ای مبنی بر دست کشیدن از حاکمیت خود بر این منطقه در مقابل موافقت عربستان با تقسیم درآمد خالص نفتی از این میدان، وادار کند.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا