سیاسی

گرامیداشت ده ها هزار قربانی عملیات انفال در عراق

مردم عراق و اقلیم کردستان امروز سی و چهارمین سالروز عملیات جنایتکارانه انفال را که رژیم بعث در سال 1988 اجرا کرد گرامی داشتند.

میدل ایست نیوز: مردم عراق و اقلیم کردستان امروز سی و چهارمین سالروز عملیات جنایتکارانه انفال را که رژیم بعث در سال 1988 علیه مردم کردستان اجرا کرد و به شهادت ده‌ها هزار کرد انجامید گرامی داشتند.

به گزارش «الجزیره»، «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق، با انتشار توئیتی جنایت انفال را «که رژیم دیکتاتوری علیه شهروندان بی پناه در کردستان اجرا کرد و هزاران تن را آواره و اجساد قربانیان را در گورهای دسته‌جمعی پنهان کرد» گرامی داشت.

او نوشت که گناه این قربانیان آن بود که به ظلم و ستم تن ندادند.

برهم صالح خواستار هم‌بستگی ملت عراق برای جلوگیری از تکرار مصائب شد.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق نیز ضمن گرامی‌داشت یاد قربانیان، سالروز این حادثه را مناسبتی برای همکاری ملت عراق برای ساخت کشوری دموکراتیک که صلح بر آن حاکم باشد و ایستادن در برابر هر تلاشی که در پی احیای دیکتاتوری و سیاست‌های خصمانه باشد، شمرد.

مسعود بارزانی، دبیر کل حزب دموکرات کردستان نیز، در توئیتی به این مناسبت نوشت که رژیم صدام حسین در این جنایت ده‌ها هزار تن را به شهادت رساند و این یکی از وحشیانه‌ترین جنایات در تاریخ کشور عراق است.

او خواستار پرداخت خسارت به خانواده‌های قربانیان این جنایت و دیگر جنایات مشابه شد.

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، و «مسرور بارزانی» رئیس دولت ایالتی نیز با انتشار پیام‌هایی این حادثه را گرامی داشتند و مطالبه پرداخت خسارت به خانواده‌های قربانیان را تکرار کردند.

در سال 1988 و در اواخر جنگ عراق و ایران، رژیم بعث به رهبری صدام حسین در پی فعالیت‌های اعتراضی در شمال عراق عملیات انفال را اجرا کرد.

دادستانی عراق در پرونده محاکمه دیکتاتور عراق این عملیات را مصداق روشن «نسل‌کشی» دانست و تأکید کرد که در این عملیات دست‌کم 100 هزار کرد (در برخی گزارش ها 180 هزار) جان باخته و هزاران روستا تخریب شده و ساکنانشان آواره شده‌اند.

این عملیات به فرماندهی «علی حسن مجید»، پسرعموی صدام حسین، مشهور به «علی شیمیایی»،  به مدت 2 هفته طی 8 مرحله اجرا و در آن از سلاح شیمیایی استفاده شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا