اجتماعیخبر اولسیاسی

هشدار درباره پیامدهای منفی ریزگرد ها در آسمان عراق

با گرم شدن تدریجی هوا، استان های گوناگون عراق شاهد موج‌های پیاپی ریزگرد هاست که باعث صدها مورد خفگی و موارد فوت شده است.

ميدل ایست نیوز: وزارت بهداشت و محیط زیست عراق با ابراز نگرانی شدید نسبت به آثار منفی ادامه ریزگردها در آسمان شهرهای گوناگون این کشور خواستار راه حلی برای کاهش تأثیر ریزگردها شد.

به گزارش «العربی الجدید» با گرم شدن تدریجی هوا در عراق، این کشور شاهد موج‌های پیاپی ریزگرد ها و طوفان‌های شن در استان‌های گوناگون است که صدها مورد خفگی و موارد فوت شده است.

«عیسی الفیاض»، مدیر کل اداره فنی وزارت محیط زیست عراق، تأکید می‌کند که افزایش نسبت غبار و ریزگرد در هوا بر وضعیت محیط زیست عراق تأثیر شدیدی دارد و هم به ساکنان شهرها و هم به گیاهان آسیب می‌زند و موجب خشک شدن گیاهان و اتلاف محصولات کشاورزی یا تأخیر در رشد آنها می‌شود.

او یکی از راه‌های حل این مشکل را افزایش فضای سبز و ایجاد جنگل و کشت درختان متناسب با خاک عراق می‌داند که امکان رشد سریع داشته باشند و آب زیاد نخواهند و بتوانند گرمای شدید را تحمل کنند.

الفیاض می‌گوید که برای این کار نیاز به یک کار کارشناسی هست تا نوع ریزگرد ها در عراق و نوع درختان مناسب را بررسی کند.

او می‌گوید که هم‌اکنون پروژه‌ای درباره آبیاری درختان غیر میوه‌ای با فاضلاب در حال بررسی است و اجرای آن دست‌کم 100 میلیون دلار بودجه لازم دارد.

وزارت کشاورزی عراق تأکید می‌کند که موانع زیادی در مسیر افزایش فضای سبز و ایجاد کمربندهای سبز دور شهرها وجود دارد.

«سرمد کامل»، مدیر بخش برنامه‌ریزی در اداره جنگل‌ها و مبارزه با بیابان‌زایی در وزارت کشاورزی عراق، تأکید می‌کند که تخریب گسترده فضای سبز در نتیجه چند دهه جنگ و نیز خشکسالی در عراق باعث کاهش فضای سبز در کشور شده است.

او می‌گوید که باید با تصویب قوانینی و افزایش تخصیصات مالی به مبارزه با این وضعیت برخاست و می‌افزاید که بودجه وزارت کشاورزی برای اجرای چنین برنامه‌ای کفایت نمی‌کند.

به گفته این مقام وزارت کشاورزی عراق، پیش از این استانداری‌ها متولی پروژه کمربند سبز در شهرهای بزرگ هر استان شدند اما عملا به تعهدات خود در این باره عمل نکردند.

وی می‌گوید که در صحرای غربی عراق 35 واحه وجود داشت که هم‌اکنون تعدادشان به 10 واحه کاهش یافته و وزارت کشاورزی برای بازسازی برخی از آنها اقدام کرده است.

به گفته سرمد کامل توسعه پوشش گیاهی عراق به علت اوضاع امنیتی متوقف شده و وزارت کشاورزی به برخی مناطق پرخطر در صحرای غربی عملا دسترسی ندارد.

پیش از این «حمید النایف»، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق، گفت که این کشور برای مبارزه با ریزگرد ها پروژه کمربند سبز بغداد را با بانک مرکزی و اتحادیه بانک‌های عراق تعریف کرد.

او گفت که در عمل مبالغی که برای این پروژه تأمین شد بسیار اندک بود و کمک چندانی به حل مشکل نکرد.

وی افزود که اجرای پروژه کمربند سبز متوجه شهرداری بغداد و نه وزارت کشاورزی است هرچند وزارت کشاورزی در تأمین نهال و اقدامات لجستیک در اجرای همکاری می‌کند.

سخنگوی وزارت کشاورزی عراق گفت که عراق برای کاهش ریزگردها و طوفان‌های شن نیاز به کاشت 15 میلیارد درخت دارد.

وی گفت که درخت‌های مناسب برای کاشت در عراق نخل، بادام زمینی و زیتون است که خاک را نگه می‌دارند و هوا را تمیز می‌کنند و مانع از به حرکت درآمد ریزگردها می‌شوند.

او گفت که ایجاد کمربندهای سبز در همه استان‌های عراق، جزو پروژه‌های معوق مانده است و جز در استان کربلا اجرا نشده است و افزود که موفقیت این طرح در استان کربلا اثبات شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا