خبر اولسیاسی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: درباره سوریه با ترکیه اختلاف روشنی داریم/ آماده مذاکره با عربستان هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به روابط ایران و ترکیه، تاکید کرد که دو کشور در موضوع سوریه اختلاف روشنی با یکدیگر دارند.

میدل ایست نیوز: سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه روابط ایران و ترکیه راهبردی، چند لایه و بسیار با ثبات و تاریخی است، تاکید کرد که دو کشور در موضوع سوریه اختلاف روشنی با یکدیگر دارند.

خطیب‌زاده در این باره افزود که از مسیر آستانه سعی کردیم اختلافات را مدیریت کنیم. آنچه برای ما روشن است تمامیت ارضی کشورهای منطقه و مرزهای بین‌اللملی در سوریه و عراق است و این موضوعی نیست که کسی درباره آن اختلاف نظر داشته باشد.

هر زمان عربستان پاسخ دقیقی بدهد آماده مذاکره هستیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در خصوص مذاکرات ایران و عربستان نیز اظهار داشت: درباره ایران و عربستان گفت‌وگویی انجام شد و آمادگی داریم هر زمان عربستان به نکات مکتوب ما پاسخ دقیق بدهد می‌توانیم نشستی را داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره روابط ایران و عراق بیان کرد: در حوزه روابط دوجانبه یکی از مهمترین موضوعات راه آهن شلمچه – بصره و کمیسیون مشترک و برخی پروژه‌های مشترک است که در حال اجرایی شدن است. درباره تردد اتباع دو کشور و روان سازی صدور روادید و چند ده موضوع بین دو کشور در حال گفت‌وگو است.

وی افزود که عراق در حوزه منطقه‌ای برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای بین ایران و عربستان سعودی تلاش کرده است. سفر فؤاد حسین به تهران هم در این باره بود و نگرانی از حضور اسرائیل و سوء استفاده از خاک عراق در این دیدار بررسی شد. روابط دو کشور سقفی ندارد و هر دو طرف می‌توانند ارتقای روابط داشته باشند.

ایران در سطح سازمان همکاری اسلامی پیگیر هتک حرمت مسجدالاقصی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی دربراه هتک حرمت مسجدالاقصی نیز گفت ایران ضمن محکومیت شدید این حمله، اقدام خود را در سطح سازمان همکاری اسلامی و وزرای کشورهای اسلامی انجام داده است و وزیر خارجه ایران نامه‌ای را به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی فرستاده است.

آزادسازی منابع مسدود شده ایران ربطی به امریکا ندارد

خطیب‌زاده درباره اظهارات ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در خصوص آزادسازی منابع مسدود شده ایران گفت که آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد و اینکه آمریکا تلاش می‌کند درباره هر موضوع مربوط به ایران مداخله کند نشان می‌دهد تا چه حد با ادعاهای آمریکا و دولت بایدن فاصله دارد. آنچه ما انجام می‌دهیم در چارچوب منافع قطعی مردم ایران است.

وی افزود که آزادسازی منابع مسدود شده ایران نه به آمریکا مرتبط است و نه اجازه می‌دهیم آمریکا به جزییات آن ورود کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا