اقتصادیخبر اولسیاسی

سرپرست وزارت برق عراق: در سال 2020 هیچ پولی بابت گاز به ایران نپرداختیم

سرپرست وزارت برق عراق با تأکید بر تأثیر مستقیم واردات گاز بر تأمین برق در کشور، گفت که عراق در سال 2020 هیچ مبلغی بابت گاز وارداتی از ایران نپرداخته بود.

میدل ایست نیوز: سرپرست وزارت برق عراق با تأکید بر تأثیر مستقیم واردات گاز بر تأمین برق در کشور، گفت که عراق در سال 2020 هیچ مبلغی بابت گاز وارداتی از ایران نپرداخته بود.

«عادل کریم»، سرپرست وزارت برق عراق، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیون رسمی عراق تأکید کرد که این وزارتخانه طرح جامع 4 ساله‌ای برای حل مشکل برق عراق به هیئت دولت داده است.

او گفت که سال گذشته وضعیت تأمین برق در کشور بهتر از سال پیش از آن بود و افزود که تولید برق عراق در سال 2003 معادل 3500 مگاوات بود که هم‌اکنون به 21 هزار مگاوات رسیده است.

وی افزود که در سال‌های اخیر اموال فراوانی برای ساخت نیروگاه‌های بزرگ برق و خرید برق و گاز مصرف شده است.

کریم گفت که تلاش وزارتخانه‌اش رساندن تولید برق به بیش از 21 هزار مگاوات است و افزود که در صورت تأمین گاز کافی وضعیت برق عراق در تابستان بهتر از سال قبل خواهد بود.

او همچنین تأکید کرد که عراق در سال 2020 هیچ پولی بابت خرید گاز و برق به ایران پرداخت نکرد و افزود که حجم طلب ایران در سال 2020 بالغ بر یک میلیارد دلار بود.

سرپرست وزارت برق عراق افزود که تحریم‌ها علیه ایران مانع از پرداخت مستقیم و آسان طلب‌های ایران بابت صادرات گاز به عراق می‌شود.

عادل کریم گفت که بدون پیگیری پرونده برق توسط شخص نخست‌وزیر اوضاع برق عراق به مراتب بدتر از وضع کنونی بود.

او گفت که بودجه تخصیص یافته برای برق 2 هزار میلیارد دینار بود که فقط 200 میلیارد دینار آن پرداخت شد.

وی افزود که نسبت یارانه پرداختی بابت برق به 90 درصد می‌رسد.

روز گذشته سخنگوی وزارت برق عراق گفت که به زودی 4500 مگاوات به شبکه برق عراق افزوده می‌شود و افزود که این وزارتخانه در پی رساندن تولید برق کشور به 25 هزار مگاوات در فصل تابستان است.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، نیز در نشست وزارتی انرژی با حضور سرپرست وزارت برق تیمی از این وزارتخانه را برای سفر به ایران با هدف تامین گاز مورد نیاز عراق و حل مشکل برق مامور کرد.

موضوع برق در فصل تابستان عراق از مسائل مهم در این کشور است که هر ساله با اعتراضات گسترده مواجه می شود.

پیش از این این نخست وزیر عراق خواستار بسیج همه امکانات برای بهبود وضعیت برق در فصل تابستان شده بود.

عراق در اوج مصرف در فصل تابستان به حدود 36 هزار مگاوات برق نیاز دارد. وزارت برق عراق در تابستان سال گذشته توانست رکورد تازه ای در تولید برق ثبت کند و تولید برق کشور را به 20 هزار مگاوات برساند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا