خبر اولسیاسی

معاون وزیر خارجه امریکا در اقلیم کردستان عراق به دنبال چه بود؟

معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور خاور نزدیک هفته گذشته بدون اطلاع دولت عراق سفری به اربیل داشت که در این سفر موضوعات گوناگونی از تفاهم بغداد و اقلیم تا پرونده «منصور بارزانی» بررسی شد.

میدل ایست نیوز: «جوی هود»، معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور خاور نزدیک چهارشنبه گذشته (13 آوریل) در حالی به اقلیم کردستان عراق سفر و با «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق و «مسرور بارزانی»، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق دیدار و رایزنی کرد که دولت مرکزی از این سفر بی اطلاع بود و جوی هود نیز پس از دیدار با بارزانی ها اقلیم کردستان عراق را ترک کرد.

شنیده های خبرنگار میدل ایست نیوز حاکی از آن است که دیدار جوی هود با مسرور بارزانی دیداری پر تنش بوده و در این دیدار معاون وزیر خارجه امریکا در خصوص برخی از موضوعات همچون لزوم حفظ حقوق اقلیت ها، لزوم مراعات و احترام به حقوق بشر و فعالان حقوق بشری گفتگو های تندی با نخست وزیر اقلیم کردستان داشته است.

در این دیدار همچنین درخصوص مبارزه با فساد و تفاهم اقلیم کردستان با بغداد نیز گفتگوهایی صورت گرفته است.

همچنین جوی هود در این دیدار به پرونده «منصور بارزانی» برادر مسرور اشاره داشت و از فعالیت چند مرکز مطالعات حقوق بشر بر روی این پرونده خبر داد.

«منصور بارزانی» سابقه قمار و قتل یک دختر 19 ساله لبنانی به دلیل پاسخ منفی به درخواست ازدواج را در پرونده خود دارد و تاکنون رسوایی های زیادی به بار آورده است.

دو روز پس از سفر معاون وزیر خارجه امریکا به اربیل، مسرور بارزانی روز جمعه (15 آوریل) به ترکیه سفر و با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، و «هاکان فیدان»، رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه دیدار کرد و سه روز پس از این دیدار ترکیه در عملیات هوایی گسترده ای مناطق شمال عراق را هدف قرار داد.

وزارت امور خارجه عراق امروز سه شنبه حمله نظامی ترکیه به خاک این کشور را با قاطعیت محکوم کرد و آن را خلاف قوانین بین‌المللی و اصل حسن همجواری دانست و سفیر ترکیه را احضار کرد.

همچنین دیگر مقامات و رهبران سیاسی عراق نیز این اقدام ترکیه را به شدت محکوم و آن را نقض حاکمیت عراق دانستند. این در حالی ست که مقامات اقلیم کردستان عراق تا زمان تنظیم این گزارش واکنشی به این اقدام ترکیه نداشته اند.

با اینکه عملیات نظامی ترکیه در خاک عراق برای مبارزه با نیروهای پ‌ک‌ک موضوع تازه‌ای نیست، اما تحلیلگران ظرف زمانی آغاز این حمله را قابل توجه و متمایز می‌دانند.

به گزارش« الحره»، رسانه‌های ترکیه‌ای به خصوص رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه از «ابعاد قابل توجه» این حمله سخن گفته‌اند.

«خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه، تأکید کرد که جنگنده‌های ترکیه پناهگاه‌ها و مخفیگاه‌ها و تونل‌ها و زاغه‌ها و مقرهای تابع حزب کارگران کردستان را با موفقیت هدف قرار داده‌اند.

او گفت که این عملیات با هماهنگی «دوستان و متحدان ترکیه» انجام شده و ضربه‌ای کاری بر گروه پ‌ک‌ک بوده است.

همچنین مسرو بارزانی هم اکنون در لندن به سر می برد و برای دیدار و رایزنی با مقامات انگلستان به این کشور سفر کرده است.

در پایان کنار هم قرار دادن قطعات این پازل و دیدارها و سفرهای یک هفته اخیر به اربیل و رایزنی های مقامات اقلیم کردستان عراق با کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای می تواند پاسخ بسیاری از ابهامات در خصوص اتفاقات اخیر و حملات ترکیه به شمال عراق را روشن کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا