اجتماعیاقتصادیخبر اول

تداوم گرانی و بحران شدید اقتصادی در لبنان/ فقر ۷۴ درصدی شهروندان

نسبت فقر در لبنان به 74 درصد از کل جمعیت رسیده است و اگر ابعاد گسترده تری از درآمد در نظر گرفته شود به 82 درصد می رسد.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه الحره، ماه رمضان در حالی آغاز شده است که بحران شدید اقتصادی در لبنان وجود دارد و آنها در بدترین شرایط قرار دارند، فقر آنها را احاطه کرده است و گرانی، رنج آنها را چند برابر می کند.

بحران های اقتصادی و مالی و اجتماعی از سه سال پیش تاکنون انباشته شده است، در حالی که مقامات لبنانی از ایجاد راه حلی برای آن ناتوان بوده اند.

این در حالی است که جنگ روسیه و اوکراین شرایط را بدتر کرده است و باعث افزایش بیشتر قیمت ها شده است که پیش بینی نشده بود.

کشور لبنان از تابستان سال 2019 شاهد فروپاشی اقتصادی سریعی بوده است؛ چنان که بر اساس اعلام کمیته اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا(اسکوا) در سال های 2019 تا 2021، پول داخلی لبنان حدود 82 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

بر اساس گزارشی از اسکوا در ماه سپتامبر گذشته، فقر در لبنان تنها در مدت یکسال به میزان فوق العاده زیادی افزایش یافته است؛ چنان که تقریبا 74 درصد از جمعیت کل کشور را شامل می شود و اگر ابعاد گسترده ‌تری از درآمد مانند بهداشت، آموزش و خدمات عمومی در نظر گرفته شود، درصد افرادی که در فقر چند بعدی زندگی می ‌کنند به 82 درصد خواهد رسید.

با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، مواد غذایی اصلی مانند گندم و حبوبات و روغن تحت تاثیر قرار گرفت و قیمت آنها با توجه به امکان نایاب شدن آنها در بازار افزایش یافت.

مقامات لبنانی برای محدود کردن تاثیرات این جنگ ویرانگر اعلام کردند که تصمیم گرفته اند صادرات فهرستی از مواد غذایی تولید شده در لبنان را ممنوع کنند، مگر پس از آنکه مجوز صادرات توسط وزارت صنعت صادر شود.

«جورج بوشکیان»، وزیر صنعت لبنان تاکید کرد که این بحران جهانی به طول می انجامد و هیچ کس نمی تواند تاریخ پایان آن و پیامدها و تاثیرات آن را بر کشورها و جوامع پیش بینی کند.

پیش از این بانک جهانی، بحران لبنان را به عنوان سخت ترین و شدیدترین بحران در جهان توصیف کرده بود و آن را در زمره سه بحران بسیار دشوار ثبت شده در تاریخ از اواسط قرن نوزدهم طبقه بندی کرده بود؛ چنان که ارزش لیره لبنان به میزان بی سابقه ای کاهش یافته است.

بر اساس گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) که در ماه جولای گذشته منتشر شده است، بیش از 30 درصد از کودکان لبنانی با شکم خالی می‌ خوابند، زیرا وعده ‌های غذایی کافی دریافت نمی‌ کنند، در حالی که 77 درصد خانواده ‌ها غذا یا پول کافی برای خرید آن را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا