خبر اولسیاسی

خطیب زاده: دور پنجم گفتگو با عربستان رو به جلو بود/ عراق به شمول اقلیم کردستان باید طرف سازنده ای در تحولات منطقه باشد

سخنگوی وزارت خارجه ایران پنجمین دور از گفت وگوهای ایران و عربستان را که پنجشنبه در بغداد برگزار شده بود، جدی، رو به جلو و مثبت توصیف کرد.

میدل ایست نیوز: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران، پنجمین دور از گفت وگوهای ایران و عربستان را که پنجشنبه در بغداد برگزار شده بود، جدی، رو به جلو و مثبت ارزیابی کرد.

خطیب‌زاده در کنفرانس مطبوعاتی این هفته درباره دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان گفت: گفت‌وگوهای ایران و عربستان در بغداد با تلاش‌هایی که دولت عراق انجام داده بود و تمهیدات و مساعدت‌های دولت عمان در روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد و گفت‌وگوها رو به جلو و مثبت بود.

وی افزود: چارچوب‌هایی که از ابتدا پیش بینی شده بود مورد بررسی قرار گرفت و گفت‌وگوها جدی بود و اگر به سطح سیاسی ارتقا پیدا کند شاهد پیشرفت‌ها در چارچوب مذاکرات خواهیم بود. هنوز در نقطه دیدار وزرای خارجه نخواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران ادامه داد: ما در خصوص موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای با هیأت اعزامی عربستان گفت‌وگوهایی انجام دادیم و ان‌شاءالله حج برگزار می‌شود و گفت‌وگوها حاکی از این است که شاید نزدیک به 40 هزار نفر اعزام خواهند شد و موضوعات دیگری در دستورکار بوده که در حال انجام است.

سعید خطیب زاده همچنین درباره اظهار نظر یک فرمانده ترکیه ای مبنی بر این که در صورت لزوم حاضریم همان طور که در کردستان عراق ورود کردیم و با تروریست های پ.ک.ک مبارزه کردیم وارد خاک ایران شویم و آنها را از بین ببریم، گفت: مرزداران غیور ما با دقت به وظایف خود عمل می کنند و به هیچ وجه چنین شوخی هایی را بر نمی تابند. جمهوری اسلامی ایران وظایف کشورها را یادآوری کرده و خودش هم مسئولانه در این حوزه عمل کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره ادعای بغداد الیوم مبنی بر این‌که یک هیأت ایرانی به سرپرستی دانایی فر سفیر اسبق ایران در عراق به بغداد و گفت‌وگو با عراقی‌ها و همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اعزام هیأتی از ایران به اقلیم کردستان عراق بیان کرد: گفت‌وگوهای ما با دوستانمان در عراق در سطوح مختلف رسمی و غیررسمی ادامه داشته و دارد. البته در خصوص نوع خبری که اشاره کردید اظهارنظر نمی‌کنم چون مجاری رسمی و سفر فؤاد حسین و گفت‌وگوها توسط سفارتخانه‌ها و مجاری رسمی انجام می‌شود.

وی همچنین بیان کرد که مسائل داخلی عراق به خود عراقی‌ها مرتبط است و مسائل دوجانبه و منطقه‌ای موضوعی است که ما با دوستان‌مان در عراق همواره پیگیری کردیم.

سعید خطیب زاده در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان در لندن که صحبت از کنفدرالی به جای فدرالیسم در عراق کرده و گفته است باید نظام عراق به کنفدرالی تغییر کند، گفت: در خصوص مسائل داخلی عراق باید خود عراقی ها تصمیم بگیرند. اما کشورهای منطقه یک بار با صدای رسا اعلام کردند که عراق به شمول اقلیم کردستان باید طرف سازنده ای در تحولات منطقه ای باشد. ما از ثبات و استقرار عراق حمایت می کنیم و از همه عراقی ها به شمول اقلیم کردستان می خواهیم برای حفظ استقلال، استقرار و ثبات کشورشان تلاش کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا