خبر اولسیاسی

چراغ سبز حزب دموکرات به تشکیل دولت توافقی بر خلاف نظر مقتدی صدر

با افزایش اختلافات میان متحدان جریان صدر در ائتلاف «انقاذ وطن»، به نظر می‌‌آید که چارچوب هماهنگی قدرت مانور بیشتری پیدا کرده است.

میدل ایست نیوز: با افزایش اختلافات میان متحدان جریان صدر در ائتلاف «انقاذ وطن»، به نظر می‌‌آید که چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه قدرت مانور بیشتری پیدا کرده است.

به گزارش «اسکای نیوز»، چارچوب هماهنگی پیش از این با یک گام عقب‌نشینی ابتکار عمل پیشنهادی سیدعمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، را پذیرفت. تأکید الحکیم بر خودداری از مشارکت در دولت آینده در همه سناریوهای محتمل، و روابط خوب وی با همه طرف‌های سیاسی از جمله مقتدی صدر، به وی فرصت داده که برای اجرای ابتکار عمل خود وارد عمل شود.

الحکیم پیش از این ابتکار عملی در 9 بند برای خروج عراق از بن‌بست سیاسی مطرح کرده بود که شامل گفت‌وگوی مستقیم همه طرف‌ها به دور از پیش‌شرط شده بود.

این در حالی است که مقتدی صدر نتوانسته دولت اکثریت ملی مورد نظر خود را تشکیل دهد و چارچوب هماهنگی نیز همچنان بر تشکیل دولت توافقی تأکید کرد.

در دو روز گذشته، چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه جلسات خود با متحدانش در ائتلاف عزم (اهل سنت) و اتحادیه میهنی کردستان را افزایش داده تا موضع خود در قبال دولت توافقی را تقویت کند، به خصوص که زمان اعلام شده از جانب صدر برای پایان دادن به «روزه سکوت» نیز رو به اتمام است.

صدر در اول ماه رمضان اعلام کرد که به مدت 40 روز هرگونه فعالیت و اظهار نظر سیاسی جریان صدر را متوقف می‌کند تا چارچوب هماهنگی فرصت داشته باشد که دولت ائتلافی بدون حضور جریان صدر تشکیل دهد.

«عائد الهلالی»، نماینده از چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه، تأکید می‌کند که این چارچوب (همه نیروهای سیاسی شیعه به جز جریان صدر) اتکار عمل پیشنهادی الحکیم را پیش گرفته و الحکیم مذاکراتی غیر مستقیم با جریان صدر نیز داشته است.

به گفته الهلالی کمیته‌ای شامل نمایندگان چارچوب هماهنگی و اتحادیه میهنی و ائتلاف عزم و شماری از نمایندگان مستقل برای تفاهم با اطراف ائتلاف «انقاذ وطن» (جریان صدر، حزب دموکرات کردستان، ائتلاف السیاده) تشکیل شده است.

وی تأکید کرد که شرایط کشور اجازه تشکیل دولت اکثریت ملی را نمی‌دهد.

در این میان، حزب دموکرات کردستان که متحد اصلی صدر دانسته می‌شود در برابر پیشنهاد چارچوب هماهنگی انعطاف نشان داده است.

«هیثم المیاحی»، عضو حزب دموکرات، در این راستا تأکید می‌کند که این حزب مخالف کنار گذاشته شدن چارچوب هماهنگی از صحنه سیاسی است و «مسعود بارزانی» تلاش می‌کند که این اتفاق نیفتد.

شب گذشته نیز «عبدالسلام پرواری»، از سران حزب دموکرات، در مصاحبه ای تلویزیونی تأکید کرد که این حزب با هر گروهی که بتواند فراکسیون اکثریت را تشکیل دهد همکاری خواهد کرد و افزود که این تصور که حزب دموکرات وارد یک «ائتلاف آهنین» شده تصور درستی نیست.

این همه در حالی است که در روزهای گذشته اختلافاتی نیز میان تشکل‌های سیاسی اهل سنت و جریان صدر بر سر اختیارات رئیس مجلس و نایب رئیس وی شکل گرفته بود.

منبع
اسکای نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا