خبر اولسیاسی

گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس عراق درباره حمله موشکی سپاه ایران به اربیل

کمیته پارلمانی تحقیق و تفحص در بمباران موشکی اربیل با حضور رؤسای فراکسیون های فتح و دولت قانون تأکید کرد که هیچ نشانه ای درباره فعالیت مشکوک در خانه هدف قرار گرفته شده وجود ندارد.

میدل ایست نیوز: کمیته پارلمانی تحقیق و تفحص در بمباران موشکی اربیل با حضور رؤسای فراکسیون های فتح و دولت قانون و اتحادیه میهنی کردستان تأکید کرد که هیچ نشانه ای درباره فعالیت مشکوک در خانه هدف قرار گرفته شده وجود ندارد.

در گزارش کمیته تحقیق و تفحص درباره حمله موشکی به اربیل که رسانه‌های عراقی رونوشت اسناد آن را منتشر کرده‌اند جزئیات حادثه و روش انجام تحقیق و اهداف آن و اقدامات انجام‌شده برای تهیه گزارش و نتایج و توصیه‌هایی را شامل می‌شود.

اعضای کمیته تحقیق و تفحص که «حاکم الزاملی»، نایب رئیس اول مجلس و عضو جریان صدر، «شاخوان عبدالله»، نایب رئیس دوم و عضو حزب دموکرات، «عطوان العطوانی» رئیس فراکسیون ائتلاف دولت قانون (به ریاست نوری المالکی) در مجلس، «عباس الزاملی» رئیس فراکسیون ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی)، هریم کمال آقا رئیس فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان، و «نایف الشمری»، نایب رئیس فراکسیون ائتلاف السیاده بوده‌اند که امضای همه آنها پای گزارش دیده می‌شود.

در این گزارش آمده که اعضای این هیئت 6 جلسه برگزار کرده و به دیدار میدانی محل حادثه در اربیل رفته‌اند و با مقامات امنیتی این شهر دیدار کرده‌اند.

در گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس تأکید شده که اعضای هیئت علاوه بر بازدید میدانی، با وزیر داخله اقلیم و معاون وزیر امور خارجه و معاون دستگاه اطلاعات ملی و شماری از شخصیت‌های امنیتی برای اطلاع از جزئیات حادثه تشکیل جلسه داده است.

بر اساس این گزارش، وزیر داخله اقلیم و مقامات امنیتی آن با قاطعیت تأکید کرده‌اند که هیچ فعالیت اطلاعاتی از جانب هیچ کشوری در خاک اقلیم جریان ندارد و اقلیم اجازه نمی‌دهد که از خاکش برای هرگونه تعرض و حمله به هیچ کشوری استفاده شود ضمن اینکه چنین فعالیت‌هایی در خاک اقلیم ممنوع است.

این گزارش افزوده که مقامات وزارت امور خارجه و دستگاه امنیت ملی و دیگر مقامات امنیتی کشور در توضیحات خود به کمیته تحقیق و تفحص تأکید کرده‌اند که هیچ پیام یا هشدار یا اطلاعاتی از جانب ایران دریافت نکرده‌اند که نشان دهد پایگاهی اسرائیلی در استان اربیل وجود دارد.

در بخش توصیه‌ها نیز تأکید شده که این حمله خلاف قوانین بین‌المللی است و دولت عراق به انجام همه اقدامات لازم برای حفظ کرامت و اقتدار کشور و استفاده از روش‌های دیپلماتیک برای تضمین عدم تکرار چنین اقداماتی موظف است و امنیت اقلیم کردستان بخشی جدایی‌ناپذیر از امنیت عراق است.

در این گزارش از کشورهای همسایه خواسته شده که در صورت وجود اطلاعاتی درباره فعالیت گروه‌های مسلح یا گروه‌های مخالف سیاسی در خاک عراق یا وجود هسته‌های اطلاعاتی اسرائیلی این اطلاعات را در اختیار طرف عراقی قرار دهند و برای حل مسئله با عراق هماهنگ باشند.

در 13 مارس گذشته شهر اربیل هدف حمله موشکی قرار گرفت. سپاه پاسداران ایران با اعلام مسئولیت انجام این حمله تأکید کرد که یک «مرکز شرارت و توطئه صهیونیستی» را هدف قرار داده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا