اقتصادی

65 درصد منابع نفتی و 7 درصد تولید نفت اقلیم کردستان در مناطق تحت کنترل اتحادیه میهنی

یک سایت خبری در گزارشی به‌ بررسی وضعیت منابع نفتی و میزان تولید نفت در مناطق تحت اختیار دو حزب حاکم اقلیم کردستان یعنی اتحادیه‌ میهنی و حزب دموکرات پرداخته‌ است.

میدل ایست نیوز: از مجموع 57 میدان نفت و گاز اقلیم کردستان 23 میدان نفتی و 2 میدان گازی در مناطق تحت اختیار و کنترل اتحادیه‌ میهنی کردستان قرار دارد؛ با این حال فقط 9 میدان نفتی در این مناطق به‌ بهره‌ برداری و تولید رسیده‌ و در مجموع 7.3 درصد کل نفت تولیدی اقلیم از این 9 میدان به‌ دست می آید.

به‌ گزارش کردپرس، سایت خبری درو میدیا در گزارشی به‌ بررسی وضعیت منابع نفتی و میزان تولید نفت در مناطق تحت اختیار دو حزب حاکم اقلیم کردستان یعنی اتحادیه‌ میهنی و حزب دموکرات پرداخته‌ است.

لازم به‌ ذکر است که‌ این دو حزب اقلیم کردستان را از نظر جغرافی، اداری و سیاسی و اقتصادی، به دو بخش مجزا تقسیم کرده‌ و اتحادیه میهنی اداره‌ مناطق سلیمانیه، حلبچه‌، گرمیان و راپرین را در اختیار گرفته‌ و حزب دموکرات نیز کنترل اربیل و دهوک را در دست خود گرفته‌ و منابع و درآمدهای این مناطق نیز در سلطه‌ دو حزب است.

در گزارش درو میدیا آمده‌ که‌ از مجموع 57 میدان نفت و گاز اقلیم کردستان 23 میدان نفتی و 2 میدان گازی در مناطق تحت اختیار و کنترل اتحادیه‌ میهنی موسوم به منطقه‌ حوزه‌ سبز (رنگ رسمی اتحادیه‌ میهنی) است و 13 شرکت خارجی از  7 کشور جهان در این میادین به‌ فعالیت های کشف استخراج و تولید نفت مشغول هستند.

بنا به آمار اعلام شده‌ میزان ذخایر نفتی استان سلیمانیه‌ بیش از 36 میلیارد بشکه‌ و معادل 65 درصد کل ذخایر نفتی اقلیم است و با این حال فقط 9 میدان نفتی در این مناطق به‌ بهره‌ برداری و تولید رسیده‌ و در مجموع 7.3 درصد کل نفت تولیدی اقلیم از این 9 میدان به‌ دست می آید.

اطلاعات ضد و نقیضی در مورد میزان ذخایر نفتی اقلیم و سهم سلیمانیه‌ از این ذخایر موجود است، اما آمار رسمی که‌ دولت اقلیم در سال 2010 در سایت رسمی خود منتشر کرد نشان می دهد که‌ کل ذخایر نفت اقلیم به‌ 45 میلیارد بشکه‌ تخمین زده‌  می شود و پیشتر آشتی هورامی وزیر پیشین منابع طبیعی اقلیم در 19 اوت 2010 اعلام کرد که‌ اقلیم دارای 45 میلیارد بشکه‌ ذخایر نفتی است.

سازمان اطلاعات نفتی ” در” نیز در سال 2015 طی گزارشی اعلام کرد که‌ ذخایر نفتی اقلیم بالغ بر 50 میلیارد بشکه‌ ذخیره‌ ثابت و 80 میلیارد بشکه‌ غیر ثابت است.

بنا به‌ گزارشات رسانه‌ ای نیز ذخایر نفت سلیمانیه‌ برابر با 36 میلیارد بشکه‌ و معادل 65 درصد کل ذخایر نفت اقلیم است.

از سوی دیگر از مجموع 57 میدان نفت و گاز اقلیم 23 میدان در مناطق تحت اختیار اتحادیه‌  میهنی در سلیمانیه، حلبچه‌، گرمیان و راپرین است و که‌ از این 23 میدان در یک میدان نفتی تاکنون هیچ گونه‌ فعالیتی انجام نشده و در مابقی این میادین 13 شرکت از کشورهای آمریکا، روسیه‌، کانادا، اسپانیا، کره‌ جنوبی، استرالیا و ایتالیا در زمینه‌ اکتشاف، حفاری و تولید نفت، فعالیت می کنند.

در حال حاضر فقط 9 میدان نفتی در اقلیم کردستان در حال بهره‌ برداری و تولید نفت هستند که‌ 7 میدان در استان اربیل که‌ تحت اختیار و کنترل حزب دموکرات است؛ قرار داشته‌ و از این 7 میدان 92.7 درصد کل نفت تولیدی اقلیم ، تولید می شود و در منطقه‌ سبز نیز فقط یک میدان نفتی در منطقه‌ گرمیان فعال است و روزانه‌ 24 هزار بشکه‌ نفت از این میدان تولید می شود.

از سوی دیگر یک میدان نفتی به نام تقتق نیز وجود دارد و با وجود اینکه‌ در حوزه‌ اداری اربیل قرار دارد، اما در کنترل مقامات استان سلیمانیه‌ است و در پایان سال 2020 میزان تولید نفت در این میدان نفتی بالغ بر 8 هزار و 580 بشکه‌ در روز بوده‌ است و این در حالی است که‌ این میزان در سال 2015 بیشتر و معادل  128 هزار بشکه‌ بوده‌ و این میدان  3.7 درصد کل تولید نفت اقلیم را تشکیل می دهد.

منبع
کردپرس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا