اقتصادی

صنعت نفت باعث احیای سرمایه گذاری هتل در بصره

سرمایه گذاری در هتل های بصره به بیش از یک چهارم میلیارد دلار افزایش یافته است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، زمانی که شهر بصره در حال برنامه ریزی برای میزبانی بیست و یکمین جام فوتبال خلیج فارس در سال 2011 بود، دولت عراق پیشنهاد داد که کشتی های تفریحی را برای استفاده به عنوان هتل های شناور موقت در طول مسابقات اجاره کنند، پس از آنکه «شلتاغ عبود»، استاندار بصره در آن زمان، از ناتوانی شهر در پذیرش تیم ها و مردم به دلیل کمبود هتل ابراز نگرانی کرد، ولی این مشکل ادامه نیافت و شهر بصره در چند سال گذشته شاهد ساخت تعداد بسیاری از هتل های بزرگ بوده است و هتل های بیشتری نیز در حال ساخت است.

به گزارش سازمان سرمایه گذاری بصره، سرمایه گذاری در هتل های بصره به بیش از یک چهارم میلیارد دلار افزایش یافته است.

«علاء عبد الحسین»، رئیس سازمان سرمایه ‌گذاری بصره به وبگاه ایندیپندنت عربی گفت: سرمایه‌ گذاری هتل‌ ها رشد زیادی داشته است؛ چنان که در طول تنها چند سال، نه هتل جدید ساخته شده است که شامل 1300 اتاق است و 1121 فرصت شغلی را فراهم می ‌کند.

وی در ادامه افزود که فراوانی هتل ‌ها در شهر، فضای رقابت ایجاد می ‌کند که خدمات هتل ها را بهبود می‌ بخشد و همچنین این پروژه ها تاثیر مثبتی در اقتصاد داخلی خواهد داشت.

رئیس سازمان سرمایه گذاری در ادامه به این نکته اشاره کرد که به زودی در بصره، هتلی از هتل های زنجیره ای معروف میلینیوم افتتاح خواهد شد تا بزرگ ترین هتل پنج ستاره استان بصره باشد و مبلغ سرمایه گذاری در این پروژه، 120 میلیون دلار بوده است.

وی در ادامه افزود که در طول سال جاری، امید است که هتل پنج ستاره دیگری در بصره افتتاح شود که به هتل های زنجیره ای موونپیک سوئیس با گستردگی جهانی مرتبط است.

تنها یک هتل در بصره با مشخصات بین ‌المللی و با نام تجاری شرایتون آمریکایی وجود داشت، اما با سرنگونی رژیم سابق در سال 2003 غارت و ویران شد و در سال 2008 بازسازی و با نام جدید افتتاح شد و دیگر ارتباطی به شرکت شرایتون نداشت.

این هتل سال گذشته به دلیل اختلاف حقوقی با سازمان گردشگری به صورت موقت تعطیل شد.

به گفته «عقیل الخالدی»، تاجر برجسته بصره که رئیس کمیته اقتصادی شورای استانی بود، سرمایه ‌گذاری در هتل ‌ها با وجود عدم حمایت دولت به سرعت در حال رشد است، ولی سرمایه ‌گذاران از سختی دریافت وام از بانک ها رنج می برند و اگر موفق به دریافت آن شوند، درصد سود آن بسیار و دوره پرداخت کوتاه است.

همچنین سرمایه گذاران از پیچیدگی روند اعطای ویزای ورود به مهندسین و کارمندان خارجی برای ساخت هتل ها، علاوه بر هزینه های بالا برای اعطای ویزا گله دارند.

الخالدی که صاحب یک هتل مدرن است در ادامه به این نکته اشاره کرد که یکی از دلایل اصلی افزایش سرمایه گذاری در هتل ها، تعداد زیاد شرکت های نفتی خارجی فعال در استان و وجود بنادر تجاری است.

وی همچنین افزود که در بسیاری مواقع به دلیل مهمانان خارجی و مسافرین عراقی بسیار که از استان های دیگر می آیند، اتاق خالی در هتل ما پیدا نمی شود و تقاضای بسیار برای رزرو هتل ها، سرمایه گذاران را به ساخت هتل های بیشتر تشویق می کند.

بصره، مرکز صنعت نفت و گاز عراق است و برخی از بزرگ ترین میادین نفتی جهان را در بر می گیرد و برخی از این میادین به طور مشترک توسط شرکت های نفتی خارجی مانند لوک اویل روسیه، بریتیش پترولیوم بریتانیا و اکسون موبیل آمریکا توسعه می یابند و بهره برداری می شوند.

در اعتراف به جایگاه اقتصادی استان بصره، مجلس نمایندگان عراق در سال 2017 طبق قانونی که تا به امروز به مرحله اجرا نرسیده است، این استان را به عنوان پایتخت اقتصادی عراق معرفی کرد.

استان بصره همچنان از چالش های بزرگ و بحران های مزمن مانند گسترش بیکاری و وخامت بحران مسکن و شکنندگی زیرساخت های خدماتی رنج می برد که با اهمیت اقتصادی آن سازگار نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا