سیاسی

ترکیه از شرکت در رزمایش ناتو به میزبانی یونان انصراف داد

نیروی هوایی ترکیه در پی آنچه اقدامات تحریک‌آمیز یونان خواند از حضور در رزمایش ناتو که قرار است به میزبانی یونان برگزار شود، انصراف داد.

میدل ایست نیوز: رزمایش‌های ناتو موسوم به “ملاقات ببر” (Tiger Meet) هر ساله در یکی از کشورهای عضو ناتو برگزار می‌شود و امسال قرار است از تاریخ 9 تا 20 ماه مه در یونان برگزار شود.

خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع امنیتی با بیان اینکه کشور میزبان رزمایش هر سال پیش از برگزاری آن آیین‌نامه فنی را تهیه و تدوین می‌کند، گزارش داد که امسال یونان با توجه به اختلافات میان خود و ترکیه مواردی را به سند مذکور اضافه کرده است.

آناتولی افزود که نیروی هوایی ترکیه به دلیل آنچه مسائلی علیه این کشور در آیین‌نامه مذکور اعلام شده، تصمیم گرفت در رزمایش امسال ناتو شرکت نکند.

این خبرگزاری افزود که نیروهای مسلح ترکیه از یونان خواستند تا آیین‌نامه را اصلاح کنند ولی این کشور با درخواست ترکیه مخالفت کرد.

یونان و قبرس در ماه های اخیر تنش‌های زیادی را با ترکیه بر سر کشتی‌های اکتشافی ترکیه در دریای مدیترانه و در نزدیکی سواحل قبرس داشته‌اند. ترکیه همواره بر حق خود مبنی بر اکتشاف و استخراج نفت و گاز در دریای مدیترانه و در آب‌هایی که متعلق به خود می‎داند، تاکید دارد.

در تابستان گذشته نیز تنش‌های یونان و قبرس با ترکیه به حدی بالا گرفت که در نشست رهبران اروپایی در ماه اکتبر درباره وضع تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ترکیه، شورای اتحادیه اروپا به آنکارا هشدار داد در صورت ادامه عملیات اکتشاف و افزایش تنش‌ها با قبرس و یونان، تحریم‌ها را اجرایی خواهد کرد.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا