اقتصادیخبر اول

مشتریان تازه برای نفت عراق/ افزایش 120 درصدی صادرات نفت عراق به کره جنوبی

آمارهای خرید و فروش نفت در جهان نشان می‌دهند که عراق در حال پیدا کردن مشتریان جدید برای نفت خود در امریکا و کره جنوبی است.

میدل ایست نیوز: آمارهای خرید و فروش نفت در جهان نشان می‌دهند که عراق در حال پیدا کردن مشتریان جدید برای نفت خود در امریکا و کره جنوبی است.

به گزارش «یس عراق»، در چند هفته پیاپی صادرات نفت عراق به امریکا حدود 250 هزار بشکه بوده که حدود 8 درصد صادرات نفت عراق را تشکیل می‌دهد.

همزمان آمارها نشان می‌دهد که صادرات نفت عراق به کره جنوبی در مقایسه با سال گذشته رشد 120 درصدی داشته است.

بر اساس آمارهای اداره گمرک عراق، این کشور در ماه مارس گذشته 6.353 میلیون بشکه نفت به کره جنوبی صادر کرده است. این میزان نشان‌دهنده افزایش 9.4 درصدی صادرات نفتی عراق به کره جنوبی در مقایسه با ماه فوریه و افزایش 119.4 درصدی در مقایسه با مارس 2021 است که در آن ماه عراق 2.896 میلیون بشکه نفت به کره جنوبی صادر کرد.

میزان صادرات نفت خام عراق به کره جنوبی در سه ماه نخست 2022 نیز به 16.015 میلیون بشکه رسیده که نشان‌دهنده افزایش 17.7 نسبت به سه ماه نخست سال گذشته است که طی آن این حجم 13.612 میلیون بشکه بود.

از سوی دیگر، اداره اطلاعات انرژی امریکا نیز اعلام کرد که عراق هفته گذشته در رتبه پنجم صادرکنندگان نفت به امریکا قرار گرفته و در هفته گذشته روزانه 242 هزار بشکه نفت به امریکا صادر کرده است.

عراق حدود 5 درصد واردات نفت امریکا را به خود اختصاص داده و بعد از کانادا، عربستان، مکزیک، کلمبیا در رتبه پنجم صادرکنندگان نفت به امریکا جای گرفته است.

این همه در حالی است که مشتریان سنتی نفت عراق یعنی هند و چین اخیرا به خرید نفت از روسیه روی آورده‌اند. حدود 70 درصد صادرات نفتی عراق به این دو کشور است.

پیش از این خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابعی در بخش نفت و حمل و نقل هند تأکید کرد که این کشور در ژانویه گذشته 1.3 میلیون بشکه در روز از عراق نفت وارد کرده است.

همچنین صادرات نفتی عراق به پالایشگاه های نفتی خصوصی چین با افزایش 235.3 درصدی از 3.8 میلیون بشکه در ماه دسامبر گذشته به 12.829 میلیون بشکه در ماه ژانویه افزایش یافت.

منبع
یس عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا