اقتصادیخبر اولسیاسی

نگرانی از قطع کامل برق در لبنان بعد از انتخابات

با توقف ارسال گازوئیل از عراق به لبنان و به مشکل خوردن پروژه خط لوله گاز مصر نگرانی‌ها از قطع کامل برق در لبنان شدت گرفته است.

ميدل ایست نیوز: با توقف ارسال گازوئیل از عراق به لبنان و به مشکل خوردن پروژه خط لوله گاز مصر به لبنان و ابهام در وضعیت این کشور پس از اجرای انتخابات (نیمه ماه مه)، نگرانی‌ها از قطع کامل برق در لبنان شدت گرفته است.

به گزارش «الشرق الاوسط»، «ولید فیاض»، وزیر نیروی لبنان، عملا برای سناریوی قطع کامل برق در این کشور زمینه‌چینی کرد و صریحا گفت که برای کشیدن خط لوله گاز از مصر ضمانت‌های امریکا لازم است تا این خط لوله از تحریم‌های سوریه معاف شود ضمن اینکه باید بانک جهانی هزینه‌های این پروژه را تأمین کند.

وی ماه گذشته پس از دیدار با وزیر نفت مصر گفت که پرونده الان در دست بانک جهانی و امریکاست.

با متوقف شدن عملی این پروژه، به نظر می‌آید که دولت توجه چندانی به خطر تاریکی مطلق کشور ندارد.

«نزیه نجم»، رئیس کمیسیون مشاغل و انرژی در مجلس لبنان، در این باره تأکید کرد که دست‌بسته ماندن دولت لبنان در این باره عجیب است.

او گفت که مسئله به بانک جهانی مربوط نمی‌شود و افزود که دولت از اول می‌دانست که خبری از گاز مصر نخواهد بود و امکان کشیدن خط لوله از اردن ظرف چند ماه وجود ندارد با وجود این سراغ گزینه‌های دیگر نرفت و واقعیت را هم به مردم نگفت و همین‌طور دست روی دست گذاشت.

نجم گفت که این کمیسیون پارلمانی 8 ماه پیش نقشه‌راهی را به دولت پیشنهاد داد که دولت هیچ پاسخی به آن نداده است.

وی افزود که امریکا ضمانتی درباره معافیت این خط لوله از تحریم‌ها علیه سوریه نداده است.

در این راستا، «لوری هایتایان»، کارشناس امور انرژی و نفت، تأکید کرد که لبنان روزهای سخت‌تری در پیش دارد به خصوص که معلوم نیست بعد از انتخابات چه اتفاقی در کشور بیفتد.

او گفت که بانک جهانی هرگونه کمکی به لبنان را مشروط به اصلاحات می‌کند و اراده‌ای برای اصلاحات اقتصادی در کشور وجود ندارد و دولت‌ها هم نمی‌توانند اعتماد طرف‌های خارجی را جلب کنند.

پیش از این دولت نجیب میقاتی وعده داده بود که گاز مصر تا فصل بهار به لبنان برسد و دولت بتواند روزانه 10-12 ساعت برق تأمین کند اما این وعده عملی نشد تا اینکه هفته گذشته لبنان رسما اعلام کرد که هیچ سوختی برای تولید برق ندارد.

هایتایان افزود که در امریکا میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر پروژه خط لوله گاز مصر که باید از سوریه عبور کند اختلاف است و این باعث شده که پروژه در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

قطعی کامل برق در حالی لبنان را تهدید می‌کند که با کاهش شدید قیمت لیره لبنان در برابر ارز خارجی، بخش گردشگری در این کشور شاهد رونق نسبی است و در آستانه فصل تابستان بسیاری هتل‌های این کشور رزرو شده است.

این وضعیت موجب امیدواری مردم به ورود مسافران خارجی و ارز و رونق بازار شده که نبود برق همه این امیدها را نقش بر آب خواهد کرد.

هایتایان درباره همکاری بانک جهانی با لبنان نیز تأکید می‌کند که نظام سیاسی لبنان دیدگاه روشنی درباره نحوه حل بحران اقتصادی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا