سیاسی

مشاور اتحادیه میهنی: توافقی با حزب دموکرات کردستان صورت نگرفته‌ است

چیا زنگنه گفت که‌ توافقی میان اتحادیه میهنی و حزب دموکرات صورت نگرفته‌ و اگر در آینده‌ نیز توافقی صورت نگیرد، احتمال تحویل نفت و گاز سلیمانیه به‌ دولت مرکزی عراق وجود دارد.

میدل ایست نیوز: چیا زنگنه، مشاور دفتر سیاسی اتحادیه‌ میهنی کردستان تاکید کرد که‌ تاکنون هیچ توافقی میان این حزب و حزب دموکرات کردستان صورت نگرفته و این احتمال وجود دارد که‌ نفت و گاز منطقه‌ سلیمانیه‌ به دولت مرکزی عراق تحویل داده‌ شود.

به گزارش کردپرس، مشاور دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان، طی گفتگو با شبکه‌ تلویزیونی روداوو، به‌ اختلافات و تنش های این حزب و حزب دموکرات و اتهام زنی های دو حزب به یکدیگر به‌ ویژه در مورد درآمدهای منطقه‌ سلیمانیه‌ و فقدان پول در بانک های این منطقه، اشاره‌ کرده‌ و گفت که‌ اکنون شرایط میان دو حزب بسیار حساس بوده‌ و واقعیت تلخ دو اداره‌ ای در اقلیم کردستان برقرار است، با این حال هیچ یک از دو حزب حاضر به اذعان به این واقعیت نیست.

وی خاطر نشان ساخت که‌ اعتراف به‌ وجود دو اداره‌ ای در اقلیم کردستان تبعات سیاسی، اقتصادی بسیار خطرناکی را برای اقلیم به دنبال دارد و باید وقوع چنین چیزی جلوگیری شود.

زنگنه همچنین تاکید کرد به دلیل اینکه‌ حزب دموکرات کردستان مناصب کلیدی و اصلی اقلیم کردستان از جمله‌ ریاست، نخست وزیری و کنترل فعالیت های نفتی اقلیم و درآمدهای آن را در اختیار دارد، مسئولیت اصلی در این مقطع بر عهده‌ این حزب خواهد بود.

مشاور دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان گفت که‌ دو حزب هنوز به‌ تنش و کشمکش های سیاسی دچار بوده‌ و نتوانسته‌ اند که‌ دولت ملی و میهنی متحدی را در اقلیم برپا کنند و به‌ دلیل اشتباهات مشترک خود، شان و جایگاه همه اقشار جامعه‌ اقلیم از جمله‌ نیروهای پیشمرگ، معلمین، کارمندان و حقوق بگیران را تنزل داده‌ و به‌ آنان اهانت کرده و وضعیت سیاسی و ملی خود را به‌ جایی رساندند که‌ مورد تمسخر و مضحکه‌ جهان قرار بگیرند.

چیا زنگنه‌ هشدار داد که‌ تحریم مالی و اقتصادی سلیمانیه‌ و گرسنه‌ نگه‌ داشتن این منطقه‌، مسئله‌ کردها را به‌ صورت کلی در معرض خطر قرار می دهد و اگر به‌ قانون اساسی عراق رجوع شود، این قانون تاکید کرده‌ که‌ تمامی منابع طبیعی عراق متعلق به‌ مردم این کشور است و عملکرد سیاسی نیز باید طبق قانون اساسی باشد.

مشاور اتحادیه‌ میهنی گفت که‌ توافقی میان این حزب و حزب دموکرات صورت نگرفته‌ و اگر در آینده‌ نیز توافقی صورت نگیرد، برای پایان دادن به تحریم اقتصادی سلیمانیه‌ تحویل نفت و گاز این منطقه‌ به‌ دولت مرکزی عراق محتمل بوده‌ و گزینه‌ ای که‌ بر روی آن کار می شود.

وی در پایان گفت که‌ به‌ دلیل عملکرد دولت اقلیم، جامعه‌ و مردم اقلیم کردستان از اصول اخلاقی خالی شده‌ و اگر همه درآمدها به‌ صورت شفاف اعلام نشده‌ و گفتگوها به‌ در چارچوب قانون انجام نشود، وضعیت بسیار بدتر می شود.

همچنین بخوانید

کشمکش جدید میان حزب دموکرات و اتحادیه میهنی؛ این بار بر سر انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان

منبع
کردپرس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا