سیاسی

«سفر مهم» عالی ترین فرماندهان نظامی عراق به سنجار

در پی سفر جانشین ستاد عملیات مشترک و رئیس ستاد ارتش عراق به سنجار، مقامات امنیتی از بازگشت آرامش به این شهر خبر دادند.

میدل ایست نیوز: در پی سفر جانشین ستاد عملیات مشترک و رئیس ستاد ارتش عراق به سنجار، مقامات امنیتی از بازگشت آرامش به این شهر خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، سرتیپ «تحسین الخفاجی»، سخنگوی ستاد عملیات مشترک عراق، با اعلام خبر حضور  ژنرال عبدالامیر یار الله رئیس ستاد ارتش و نیز ژنرال عبدالامیر الشمری، جانشین فرمانده ستاد عملیات مشترک عراق، در سنجار تأکید کرد که آنان دستورات مهمی درباره حفظ امنیت در این شهر صادر کرده اند.

او گفت که تأکید شده که هیچ گونه حمل سلاح جز از جانب نیروهای ارتش و پلیس محلی نباید وجود داشته باشد و افزود که مسئله بسته شدن برخی مسیرها توسط شبه نظامیان نیز برطرف شده است.

وی از ساکنان سنجار در حمایت از نیورهای امنیتی و کمک به اعمال قانون قدردانی کرد.

ار سوی دیگر وزارت امور مهاجران عراق ضمن اعلام خروج شماری از خانوارها از شهر سنجار، تأکید کرد که اوضاع سنجار به حالت عادی بازگشته است.

«علی عباس»، مدیر معاونت شعب وزارت امور مهاجران و آوارگان عراق گفت که بر اثر تنش‌های اخیر در سنجار 200 تا 250 خانوار از این شهر خارج شده‌اند.

او گفت که بخشی از این خانوارها به اردوگاه‌ها بازگشته‌اند و برخی دیگر به دهوک رفته‌اند.

وی تأکید کرد که وضعیت در سنجار در حال حاضر کاملا طبیعی است و تردد مردم به صورت عادی انجام می‌شود و افزود که با توجه به این شرایط به نظر می‌آید که خروج این شهروندان موقتی باشد.

همزمان «حسین کلاری»، مدیر مرکز هماهنگی بحران در وزارت داخله اقلیم کردستان عراق، گفت که در ساعت‌های گذشته بیش از 700 خانوار از سنجار خارج و وارد اقلیم کردستان شده‌اند.

شب گذشته، واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق با انتشار بیانیه ای تأکید کرد که منطقه سنونی از توابع سنجار یکشنبه شب و بامداد دوشنبه شاهد حوادث امنیتی بود که لازم است مردم عراق در جریان آن باشند.

این بیانیه افزود که گروهی از نیروهای موسوم به گروهک «یبشه» برخی مسیرهای مواصلاتی میان منطقه سنونی و خانصور و روستاهای اطراف آنها را بسته و مانع تردد شهروندان در این مناطق شدند.

بر اساس این بیانیه از صبح روز دوشنبه نیروهای نظامی ستاد عملیات غرب نینوا در پی بازگشایی این مسیرها برآمدند اما گروهی از تک‌تیراندازان در ساختمان‌های اطراف به سمت این نیروها تیراندازی کردند.

ستاد عملیات مشترک عراق تأکید کرده که با این نیروها به صورت مناسب برخورد و اقدامات لازم برای اعمال قانون انجام شده و همه مسیرها نیز بازگشایی شده است.

در این بیانیه از ساکنان منطقه بابت همکاری با نیروهای امنیتی و نظامی برای بازگشت اوضاع به حالت عادی قدردانی شده است.

از سوی دیگر، «حاتم صبور»، عضو شورای شهر سنجار، تأکید کرد که نیروهای ارتش پوسترهای عبدالله اوجلان و پرچم‌های حزب کارگران و گروه‌های وابسته به آن را برچیده و به جای آن پرچم عراق را برافراشته است.

او گفت که اعزام نیروهای زرمی جدید نشان می‌دهد که ارتش عراق عزم خود را برای ورود به همه مناطق سنجار جزم کرده است.

بیش از یک سال پیش، توافق بازگشت ثبات و عادی‌سازی اوضاع در شهر سنجار میان بغداد و اربیل در سه محور، امنیتی، اداری و بازسازی به امضا رسید.

در محور امنیتی این توافق تصریح شده که پلیس و دستگاه‌های امنیت ملی و اطلاعات منحصرا مسئولیت امنیت داخل سنجار را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان‌ها و گروه‌های مسلح با نظارت فرماندهی عملیات مشترک و الحشد الشعبی به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد.

نیروهای حزب کارگران و متحدانشان در سنجار تاکنون مانع از اجرای کامل این توافق شده اند.

منبع
واعآناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا