اقتصادیخبر اول

در ماه رمضان میزان مصرف مواد غذایی در کشورهای عربی چقدر بوده است؟

در ماه مبارک رمضان، مصرف مواد غذایی در عراق به میزان بیش از 50 درصد افزایش می یابد.  

میدل ایست نیوز: بازارهای کشورهای عربی در طول ماه مبارک رمضان، افزایش بی سابقه ای را در قیمت مواد مصرفی شاهد بوده اند که این امر فشار بیشتری بر بودجه خانواده ها وارد کرده و هزینه های آنها را افزایش داده است.

به نوشته وبگاه الجزیره، امسال با توجه به شرایط استثنایی جهانی و بحران زنجیره تامین که قیمت مواد غذایی را به میزان بی سابقه ای افزایش داده است، هزینه ها چند برابر شده است و این شرایط با ادامه پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین ادامه می یابد و این دو کشور از بزرگ ترین صادرکنندگان گندم در جهان و به کشورهای عربی هستند.

در کشور مراکش، مصرف خانواده ها به طور متوسط در طول ماه مبارک رمضان به میزان 16.3 درصد افزایش می یابد و خانواده ها بیش از یک سوم آن را برای مواد غذایی(37 درصد) در مقایسه با دیگر ماه ها هزینه می کنند.

رئیس دانشگاه ملی حمایت از مصرف کننده در مصاحبه ای با وبگاه الجزیره می گوید که هزینه ماه رمضان با توجه به طبقه اجتماعی افراد متفاوت است.

بر اساس مطالعه موسسه مصرف کننده در کشور تونس، با افزایش دائم قیمت مواد غذایی و به ویژه مواد غذایی یارانه ای، مقدار هزینه ها در ماه رمضان بیش از 40 درصد افزایش می یابد.

کارشناسان نسبت به افزایش میانگین تورم که در ماه ژانویه گذشته به 6.7 درصد رسیده است و تاثیر مستقیم آن بر قدرت خرید شهروندان تونسی هشدار داده اند.

به گفته «ابراهیم علی ساعد»، مشاور مسئولیت اجتماعی و سازمانی در کشور سودان، قیمت مواد غذایی به میزان حدود 100 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است و هزینه سفره ماه رمضان برای خانواده های متوسط به 5 تا 7 هزار پوند سودانی (جنیه) می رسد.

بر اساس اعداد اعلام شده توسط مسئولین دولت مصر، مردم این کشور در ماه رمضان بین 75 تا 80 میلیارد جنیه (بیش از 4 میلیارد دلار) برای مواد غذایی هزینه می کنند که حدود 25 میلیارد پوند مصری (جنیه) بیشتر از دیگر ماه های سال است.

هزینه تهیه مواد غذایی در کشور اردن از ابتدای سال جاری به میزان حدود 20 تا 30 درصد افزایش یافته است و علت آن به اعتقاد کارشناسان، واردات 85 درصد مواد غذایی اردن از خارج از کشور است.

به گفته «زهیر برو»، رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان در لبنان، خانواده های لبنانی که پیش از بحران اقتصادی کنونی حدود 50 هزار لیره(33 دلار) برای وعده های غذایی خود در ماه رمضان هزینه می کردند اکنون باید بیش از 20 برابر این هزینه را برای فراهم کردن همان وعده های غذایی پرداخت کنند.

در کشور سوریه، بر اساس قیمت رسمی ارز، حداقل دستمزد کارگران مناطق تحت کنترل حکومت سوریه، 72 هزار لیره سوری معادل 30 دلار و بر اساس قیمت ارز در بازار سیاه تنها حدود 20 دلار است.

هزینه زندگی یک خانواده 4 نفره در سوریه بدون در نظرگرفتن اجاره بهای خانه حدود 1299 دلار در ماه است.

در کشور عراق، بیشتر بازارها به علت افزایش بیشتر قیمت ها به میزان 30 درصد شاهد فعالیت کمتری بوده است.

به گفته «دکتر عبد الرحمن المشهدانی»، استاد اقتصاد در دانشگاه عراق، هزینه مصرف شهروندان عراقی در ماه مبارک رمضان در مقایسه با دیگر ماه های سال کاملا متفاوت است؛ چنان که مصرف مواد غذایی به میزان بیش از 50 درصد افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا