اجتماعیسیاسی

علاوی: احقاق حق‌آبه عراق از ایران و ترکیه نیازمند اقدام فوری است

نخست وزیر اسبق عراق در سخنانی با اشاره به بحران‌های زیست محیطی در این کشور گفت که احقاق حق‌آبه عراق از ایران و ترکیه نیازمند اقدام فوری است.

میدل ایست نیوز: ایاد علاوی، نخست وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف الوطنیه در خصوص بحران زیست‌محیطی در این کشور گفت که کمبود آب و خطر خشکسالی زنگ خطر را در عراق به صدا در آورده است.

علاوی به گزارش سازمان ملل درباره بحران آب در عراق اشاره کرد و گفت که این گزارش نشان می‌دهد سطح آب رودخانه‌های دجله و فرات 73 درصد کاهش داشته که این بسیار خطرناک است و دولت باید با جدیت با این مساله و ریشه‌های آن برخورد کند.

وی افزود که احقاق حق‌آبه عراق از ایران و ترکیه از آنجا که این دو کشور اکثر سرشاخه‌های آبی خود را به روی عراق قطع کرده‌اند، مستلزم برنامه‌ریزی واقع‌بینانه و راهکارهای واقعی و فوری است.

«مهدی رشید الحمدانی»، وزیر منابع آبی عراق نیز پیشتر در افتتاح یک پروژه آبی در استان دیالی، هم‌جوار با ایران، به خبرنگاران گفته بود که «ایران به حق‌آبه عراق از رودخانه‌های مشترک احترام نمی‌گذارد هرچند سدهایش پر از آب است».

در همین راستا، «ایرج مسجدی» سفیر سابق ایران در عراق در واکنش به متهم کردن ایران در قبال کم شدن سطح آب رودهای مشترک گفته بود که فقط ۷ درصد آب عراق از ایران می‌آید و ۹۳ درصد از کشورهای دیگر مثل ترکیه وارد عراق می‌شود.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا