خبر اولسیاسی

تغییر مواضع حزب دموکرات درباره ریاست جمهوری عراق با ناامیدی بارزانی از صدر

با ناتوانی مقتدی صدر از حل و فصل اختلافاتش با چارچوب هماهنگی، زمزمه های تغییر مواضع مسعود بارزانی و تلاش وی برای حل اختلافات با اتحادیه میهنی به گوش می رسد.

میدل ایست نیوز: با ناتوانی مقتدی صدر از حل و فصل اختلافاتش با چارچوب هماهنگی، زمزمه های تغییر مواضع مسعود بارزانی و تلاش وی برای حل اختلافات با اتحادیه میهنی به گوش می رسد.

به گزارش نشریه «العرب»، با گذشت زمان و آشکار شدن تدریجی بی فایده بودن حساب باز کردن روی مقتدی صدر که نشان داد نمی‌تواند از هیچ طریقی با مخالفان سیاسی خود در چارچوب هماهنگی کنار بیاید، شاهد تغییر چشمگیر گفتمان حزب دموکرات کردستان در قبال رقیب سیاسی‌اش یعنی اتحادیه میهنی هستیم.

منابع عراقی تأکید می‌کنند که سران حزب دموکرات به این جمع‌بندی رسیده‌اند که بستن درهای هرگونه تفاهم با اتحادیه میهنی راه به جایی نمی‌برد چون حساب باز کردن روی مقتدی صدر به هدف مورد نظر نمی‌انجامد.

در این راستا اظهارات «فاضل میرانی»، دبیر حزب دموکرات کردستان، در یک مصاحبه تلویزیونی توجه بسیاری را جلب کرده است.

او برگزاری جلسه‌ای مشترک با اتحادیه میهنی برای بررسی مسئله ریاست جمهوری و رسیدن به توافق در این باره و تغییر مواضع طرفین را بعید ندانست.

میرانی گفت که احتمالا «مسعود بارزانی با بافل طالبانی مثل یک عمو و برادرزاده و نه در مقام حزبی ملاقات خواهد کرد».

وی افزود که در نهایت «منافع کردها» بر هر امری «حتی مسئله مقام ریاست جمهوری» اولویت دارد و ضمن تأکید بر اینکه حزب دموکرات بر مقام ریاست جمهوری پافشاری دارد گفت که «البته همه چیز قابل تغییر است».

میرانی گفت که مقام ریاست جمهوری فقط برای 10 دقیقه برای شیعیان اهمیت دارد، یعنی در فاصله میان ادا کردن سوگند و تعیین نخست‌وزیر جدید و «بعد از آن نه شیعیان با رئیس جمهوری کاری دارند نه سنی‌ها و نه کردها، چون رئیس جمهوری کاری نمی‌تواند بکند».

این اظهارات به معنای یک چرخش آشکار در مواضع سفت و سخت حزب دموکرات است که تا پیش از این بارها گفته بود که مقام ریاست جمهوری برایش اهمیت بسیار دارد.

این چرخش نتیجه ناتوانی صدر از مدیریتش اختلافاتش با رقبای شیعی به نظر می‌آید؛ اختلافاتی که باعث شده صدر در دو ماه گذشته عمل به انزوا کشیده شود و راهی جز فرار به جلو نداشته باشد، هرچند میرانی در ادامه اظهارات خود گفت که «به صدر پشت نخواهیم کرد» و خاطرنشان کرد که «در نهایت همه چیز باید با توافق حل شود».

منابع سیاسی می‌گویند که مسعود بارزانی که به مواضع عمل‌گرایانه شهرت دارد، به این جمع‌بندی رسیده که شرط‌بندی روی صدر باعث می‌شود که امکان بهره‌برداری از فرصت تاریخی پیروزی در انتخابات را از دست بدهد و بستن باب مذاکره با اتحادیه میهنی به نفعش نیست، به خصوص که  تأثیر این اختلاف بر دیگر مسائل داخلی اقلیم کردستان از جمله انتخابات پارلمانی در حال آشکار شدن است.

میرانی در ادامه سخنانش گفت که «بحران کنونی آسان نیست و کسی جرئت برگزاری انتخابات مجدد را ندارد چون مشارکت در آن از این انتخابات هم کمتر خواهد بود و ملت از عملکرد نیروهای سیاسی به شدت ناراضی است».

وی افزود که «دولت عراق باید دیر یا زود تشکیل شود و نباید از یاد برد که در نهایت ایران نمی‌گذارد که در میان شیعیان دودستگی پدید آید».

بسیاری ناظران اظهارات میرانی را به این معنا گرفته‌اند که وقت آن رسیده که نیروهای سیاسی کرد بار دیگر با یکدیگر متحد شوند و موضعی یکپارچه در قبال روند سیاسی عراق بگیرند.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا