اجتماعیاقتصادی

سوریه برای مبارزه با کم آبی کاکتوس می کارد

هر هکتار کاکتوس حدود 180 تن آب را ذخیره می کند و علاوه بر استحکام بخشی زمین ها مانع از تغییرات شدید جوی، فرسایش خاک و جا به جایی شن و ماسه می شود.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، با توجه به ظاهر بیرونی این گیاه که از خارها آکنده است و سطحی ناصاف دارد و گیاهی خشن و بی فایده به نظر می آید، ولی برخلاف این ظاهر، گیاه کاکتوس که به آن انجیر تیغی (گلابی خاردار) نیز گفته می شود اخیرا مورد توجه بسیار و بی سابقه ای برای توسعه کشت آن در امتداد زمین های مساعد و مناسب آن در کشور سوریه قرار گرفته است و کشاورزان برای کاشت آن در مزارع و زمین های خود تشویق می شوند.

کاکتوس، گیاهی با منشاء مکزیکی است که در جنوب و غرب این کشور بسیار رواج دارد و توسط کشاورزان در اطراف مزارع خود به شکل سپر کاشته می شود و زمین ها و مناطق کشاورزی آنها را احاطه کرده است. البته دانشمندان و کارشناسان کشاورزی به کشف اسرار و فواید ناشناخته آن همچنان ادامه می دهند.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به کمک به کشاورزان در حومه پایتخت دمشق ادامه می دهد تا بتوانند خود را به میزانی که در توان دارند با تغییرات آب و هوایی سازگار کنند و بر اساس برنامه ای برای کشت کاکتوس انجیر تیغی به منظور تامین امنیت غذایی و تغذیه خانواده ها و از طریق بهبود سیستم آبیاری با استفاده از منابع کم آب برای تولید محصولات غذایی به جای محصولات علوفه و از سوی دیگر برای اینکه به عنوان یک محصول غذایی مکمل برای دام ها مورد استفاده قرار بگیرد.

تلاش های سازمان فائو برای گسترش فرهنگ کشت گیاهان خاردار بدون مطالعه و بررسی نبوده و این امر با بهبود شرایط زندگی کشاورزان مرتبط است، کسانی که پس از تحمل آسیب های بسیار زیاد در طول جنگ از بازگشت به زمین های خود خودداری می کنند.

این گیاه برای رشد به آب زیادی نیاز ندارد و کشاورزان حتی زمانی که باران اندک است می توانند به تولید علوفه و تغذیه حیوانات خود ادامه دهند.

از سوی دیگر، اداره های کشاورزی در سوریه اهمیت بسیاری برای این گیاه قائل شده اند و  همزمان با افزایش قیمت علوفه، شروع به گسترش آن در استان سویدا در جنوب این کشور کرده اند.

به گفته «حسان النبهان»، کارشناس و مهندس کشاورزی که در شهر درعا در سوریه زندگی می کند، در پی افزایش قیمت علوفه دام، دامداران هزینه های سنگینی را متحمل شده اند که بسیاری از آنها را به فروش یا قاچاق دام های خود وادار کرده است.

به اعتقاد النبهان، این پروژه ها در کل موفقند، با توجه به اینکه برگ های گیاه کاکتوس دارای مواد غذایی متنوع و مواد معدنی با قیمت غذایی بالایی است.

وی در ادامه می گوید: ارتفاع کاکتوس بین نیم تا سه متر است و رنگ آن از سبز تا ارغوانی تنوع دارد، مهمتر از همه این که این گیاه قادر به جذب آب است و مقدار زیادی آب را در خود ذخیره می کند و در برابر خشکسالی و افزایش دمای هوا مقاوم است.

به گفته النبهان، گیاه کاکتوس با بارندگی کمتر از 50 میلی متر در سال بدون تولید میوه و رشد زنده می ماند و تنها برای کشت خود به خاک های شنی و عمیق نیاز دارد، شرایطی که در اکثر کشورهای خاورمیانه وجود دارد.

بر اساس پژوهش های کشاورزی، هر هکتار کاکتوس حدود 180 تن آب را ذخیره می کند و از مزارع محافظت می کند، علاوه بر استحکام بخشی زمین ها مانع از تغییرات شدید جوی، فرسایش خاک و جا به جایی شن و ماسه می شود.

کشاورزان برای تولید انجیر تیغی یا همان کاکتوس خوش طعم به کشت آن تمایل دارند. سازمان جهانی کشاورزی (فائو) نیز به اهمیت فراوان انجیر تیغی به عنوان سلاحی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در آینده ای که بشریت را تهدید می کند و به علت ارزش غذایی آن برای انسان و حیوانات اشاره می کند.

در حاشیه یک کنفرانس علمی در مورد گیاه کاکتوس که در ماه مارس 2018 برگزار شد، محققان فائو اعلام کردند که استفاده از کاکتوس به عنوان خوراک حیوانات باعث کاهش گاز متان متصاعد شده از فضولات حیوانات می شود که به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا