اقتصادیخبر اولسیاسی

اقدامات وزارت نفت عراق برای اجرای حکم غیرقانونی بودن قانون نفت و گاز اقلیم کردستان

وزارت نفت عراق از دولت اقلیم کردستان خواسته است دو نماینده که از سوی مقامات ذیصلاح انتخاب شده باشند را برای اجرای حکم دادگاه عالی فدرال معرفی کند.

میدل ایست نیوز: وزارت نفت عراق اقدامات خود در قبال اقلیم کردستان در راستای اجرای حکم دادگاه فدرال عراق صادره در 15 فوریه مبنی بر عدم قانونی بودن قانون نفت و گاز اقلیم کردستان و لغو آن را اعلام کرد.

به گزارش الفرات نیوز، براساس نامه وزارت نفت عراق که به صورت اختصاصی منتشر شده است، این وزارتخانه از دولت اقلیم کردستان خواسته است دو نماینده که از سوی مقامات ذیصلاح انتخاب شده باشند را برای اجرای حکم دادگاه عالی فدرال معرفی کند.

وزارت نفت در نامه خود به شماره 87 به تاریخ 24 فوریه 2022 اشاره کرده که اصول اساسی و سازوکارهای اجرایی برای ساختار مدیریت فعالیت نفتی اقلیم کردستان را برای تضمین حقوق همه طرف ها بر اساس جداول زمانی معین، مشخص کرده است.

وزارت نفت عراق بر لزوم تسریع در ارسال مدارک و مستندات و تیم های انتخاب شده از سوی اقلیم برای تحقق زمانبندی ها تاکید کرد.

این وزارتخانه در نامه شماره 109 به تاریخ 7 آوریل 2022 بر لزوم اجرای اصول اساسی ذکر شده در نامه شماره 87 تاکید و اشاره کرده است که وزارت نفت دولت فدرال عراق به اجرای حکم دادگاه عالی فدرال پایبند است و موعد حداکثر 5 روزه از تاریخ صدور نامه برای معرفی هیئتی از سوی مقامات اقلم کردستان در جهت بررسی سازوکارهای اجرای حکم دادگاه فدرال تعیین کرده است.

وزارت نفت عراق اعلام کرده است که تلاش هایش با هدف ایجاد یک سیستم مدیریتی درست که سرمایه گذاری بهینه از منابع کشور را تضمین کند و منافع همه طرف ها را براساس حکم دادگاه عالی فدرال تحقق بخشد و دولت اقلیم کردستان بتواند منابع خود را از طریق نهادهای دولت فدرال و با اختیارات گسترده مدیریت کند، نتوانسته است نتایج مورد نظر را محقق کند.

وزارت نفت عراق همچنین نظر خود درباره اینکه اقلیم کردستان حکم دادگاه فدرال را مغایر با قانون اساسی دانسته، در نامه شماره 187 به تاریخ 6 آوریل 2022 بیان و اعلام کرد که مجموعه اقداماتی براساس مسئولیت خود در مدیریت کل فعالیت نفتی کشور برای تحقق هدف مورد نظر در اعتلای کشور و تحقق انسجام در مدیریت انرژی در راستای احکام دادگاه فدرال اتخاذ کرده است.

پیش از این دادگاه عالی فدرال در 15 فوریه، حکمی مبنی بر غیرقانونی بودن قانون نفت و گاز دولت اقلیم کردستان صادر کرده بود.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا