اقتصادیخبر اول

تصویب بازسازی ساختار نظام بانکی لبنان در آخرین جلسه هیئت دولت

هیئت دولت لبنان طرحی اصلاحات اقتصادی با هدف یکپارچه کردن قیمت لیره و انحلال بانک‌هایی که توانایی فعالیت ندارند و بازسازی ساختار بانکی این کشور را تصویب کرد.

میدل ایست نیوز: هیئت دولت لبنان طرحی اصلاحات اقتصادی با هدف یکپارچه کردن قیمت لیره و انحلال بانک‌هایی که توانایی فعالیت ندارند و بازسازی ساختار بانکی این کشور را تصویب کرد.

به گزارش «الشرق ـ بلومبرگ»، هیئت دولت لبنان در آخرین جلسه خود پیش از تبدیل دولت «نجیب میقاتی» به دولت پیشبرد امور روزانه در آستانه تشکیل مجلس و دولت جدید، طرح اصلاحات اقتصادی را که بخشی از تعهدات لبنان به صندوق بین‌المللی پول است تصویب کرد.

«سعاده الشامی»، معاون نخست‌وزیر لبنان، گفت که این مصوبه گامی به پی شاست اما لازم است که مجلس فوراً قوانین لازم برای اجرای این طرح را تصویب کند.

از مهم‌ترین بندهای این مصوبه لغو بخش بزرگی از بدهی‌های دلاری بانک مرکزی لبنان به بانک‌های داخلی این کشور است که موجب کاهش کسری بودجه دولت و افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی می‌شود.

به موجب این طرح، همه بانک‌هایی که توانایی ادامه فعالیت ندارند تا نوامبر 2022 منحل می‌شوند. تعیین اینکه کدام بانک‌ها توانایی ادامه فعالیت را دارند بر عهده یک کمیته نظارت بر عملکرد بانک‌هاست.

از سوی دیگر، دولت لبنان در پی یکپارچه کردن قیمت ارز خارجی است به این ترتیب که فقط یک قیمت رسمی برای ارز وجود داشته باشد.

در حال حاضر قیمت رسمی دلار در لبنان 1500 لیره و قیمت آن در بازار 23900 لیره است.

لبنان از اواخر سال 2019 گرفتار بحران اقتصادی شدیدی شد که بانک جهانی آن را یکی از 5 بحران مالی شدید در جهان دانسته است.

در پی این بحران، بانک مرکزی لبنان دسترسی مردم به سپرده‌هایشان را محدود و انجام حواله ارزی به خارج را ممنوع کرد. حوالجات ارزی از مهم‌ترین منابع درآمد بانک‌های لبنان بود و ضربه شدیدی به بانک‌ها و شهروندان لبنانی زد.

این کشور از سال گذشته مذاکراتی را با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت کمک آغاز کرده بود تا اینکه در آوریل گذشته از توافق اولیه با این صندوق جهت دریافت وام 3 میلیارد دلاری در بازه زمانی 46 ماهه به شرط اجرای اصلاحات اقتصادی خبر داد.

پیش از این سعاده شامی، معاون نخست‌وزیر لبنان و رئیس هیئت مذاکره‌کننده با صندوق بین المللی پول، اعلام کرده بود که لبنان از بحران اقتصادی 72 میلیارد دلار زیان دیده که 63 میلیارد دلار آن به بانک مرکزی مربوط می‌شود.

منبع
الشرق ـ بلومبرگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا