خبر اولسیاسی

برجام، جام جهانی و جنگ اوکراین محورهای سخنرانی امیر قطر در سوئیس

امیر قطر امروز دوشنبه در سخنرانی خود در نشست داووس در سوئیس به تلاش‌های این کشور برای برگزار موفق جام جهانی، پایان دادن به جنگ اوکراین و بازگشت‌های طرف‌های برجام به توافق هسته‌ای اشاره کرد.

میدل ایست نیوز: تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر امروز دوشنبه در مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس به موضوع فلسطین و تلاش‌های این کشور برای برگزار موفق جام جهانی، پایان دادن به جنگ اوکراین و بازگشت‌های طرف‌های برجام به توافق هسته‌ای اشاره کرد.

وی گفت که به قتل رساندن شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره همچون کشته شدن هفت خبرنگار در اوکراین و هجده روزنامه‌نگار در فلسطین از سال 2000 تاکنون اقدامی وحشتناک بود.

وی با بیان اینکه شیرین ابوعاقله از تشییع جنازه‌ای آبرومند محروم شد، خاطرنشان کرد که فلسطین از زمان تاسیس سازمان ملل به عنوان زخمی درمان نشده باقی مانده است.

آل ثانی در ادامه با بیان اینکه ما با میلیون‌ها آواره بیگناه از هر دین و نژاد و ملیت ابراز همدردی می‌کنیم، گفت که شاهد به حاشیه رانده شدن نقش سازمان ملل و نقض قوانین در روابط بین الملل در دهه‌های اخیر بوده‌ایم.

وی به برگزاری جام جهانی 2022 فوتبال در قطر هم اشاره کرد و گفت که تمام تلاش خود را می‌کنیم تا جام جهانی قطر فرصتی برای آشنایی ملت‌ها با منطقه ما باشد؛ منطقه‌ای که از تبعیض، رنج‌های زیادی برده است.

امیر قطر خاطرنشان کرد که همچنان بسیاری هستند که نمی‌توانند بپذیرند یک کشور عربی و اسلامی میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال باشد.

شیخ تمیم به روابط قطر با ایران هم پرداخت و گفت که ایران همسایه ماست و تلاش می‌کنیم همه طرف‌ها را به بازگشت به توافق هسته‌ای دعوت کنیم ولی ما مدعی نیستیم که میانجیگر رسمی بین غرب و ایران هستیم.

امیر قطر در خصوص جنگ اوکراین هم گفت که جنگ در اروپا بحران انرژی در جهان را عمیق کرد و ما با همه طرف‌های بحران اوکراین در تماس هستیم و آماده‌ایم برای دست یافتن به راه حل مسالمت‌آمیز تلاش کنیم.

مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس صبح امروز دوشنبه پس از دو سال نشست مجازی به دلیل شیوع ویروس کرونا، فعالیت خود را با حضور حدود 50 رئیس کشور و بیش از 2 هزار و 500 شخصیت سیاسی و اقتصادی آغاز کرد.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا