اجتماعی

رمان نویس اهل لیبی برنده جایزه بوکر عربی 2022 شد

هیئت داوران جایزه جهانی رمان عربی (بوکر عربی) «محمد النعاس»، رمان‌نویس اهل لیبی، را به عنوان برنده سال 2022 این جایزه انتخاب کرد.

میدل ایست نیوز: هیئت داوران جایزه جهانی رمان عربی (بوکر عربی) «محمد النعاس»، رمان‌نویس اهل لیبی، را به عنوان برنده سال 2022 این جایزه انتخاب کرد.

به گزارش الجزیره، «محمد النعاس» (31 ساله) بابت رمان «نان روی میز دایی میلاد» (خبز علی طاولة الخال میلاد) برنده پانزدهمین دوره جایزه بوکر عربی شده است.

او اولین نویسنده اهل لیبی است که این جایزه 50 هزار دلاری را از آن خود می‌کند.

روز گذشته، «شکری المبخوت»، رئیس کمیته داوران جایزه جهانی رمان عربی در مراسمی در ابوظبی نام برنده نهایی جایزه را اعلام کرد.

او گفت که این رمان بازیابی تجربه شخصی در قالب اعترافات با سبک روایی مستحکم است که در آن تصورات رایج درباره مردانگی و زنانگی و تقسیم کار میان مرد و زن و تأثیرات اجتماعی آن عمیقاً نقد شده است.

وی افزود که این رمان در دل بحث‌های جهانی درباره مسائل جنسیت جای می‌گیرد هرچند همزمان از محیط بومی و عربی خود بیگانه نیست و از هرگونه نگاه ایدئولوژیک نیز فاصله گرفته است.

رمان «نان روی میز دایی میلاد» در روستایی در لیبی می‌گذرد. «میلاد» یکی از اهالی روستاست که در پی تحقق بخشیدن مرد ایدئال از نگاه جامعه روستایش است اما در تحقق این هدف شکست می‌خورد و در پی دل‌بستگی به یک دختر در روستا، آن تعریف را کنار می‌گذارد و تصمیم می‌گیرد که خودش باشد.

محمد النعاس زاده 1991 تحصیل‌کرده رشته مهندسی برق در دانشگاه طرابلس است و این رمان نخستین رمان وی است که در 6 ماه قرنطینه به علت کرونا زیر بمباران موشکی طرابلس آن را نوشته است.

جایزه جهانی رمان عربی که با حمایت مؤسسه جایزه بوکر فعالیت می‌کند از مهم‌ترین جوایز ادبی جهان عرب است.

برندگان این جایزه ضمن دریافت مبلغ 50 هزار دلار از فرصت ترجمه و انتشار اثرشان به زبان انگلیسی برخوردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا