خبر اولسیاسی

نشست هیئت های فنی ایران و عراق در بغداد برای بررسی موضوع ریزگردها

وزرای خارجه عراق و ایران درباره برگزاری نشست هیئت های فنی دو کشور در بغداد برای بررسی موضوع ریزگردها و تغییرات زیست محیطی توافق کردند.

میدل ایست نیوز: وزرای خارجه عراق و ایران درباره برگزاری نشست هیئت های فنی دو کشور در بغداد برای بررسی موضوع ریزگردها و تغییرات زیست محیطی توافق کردند.

بر اساس بیانیه رسمی وزارت خارجه عراق، «فؤاد حسین» دیروز (سه‌شنبه 24 مه) در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود «حسین امیرعبداللهیان» تغییرات زیست‌محیطی و طوفان‌های گرد و غبار در آسمان ایران و عراق در روزهای گذشته را بررسی کرد.

در این بیانیه تأکید شده که طرفین مهم‌ترین چالش‌های منطقه شامل ریزگردها، خشکی، بیابان‌زایی، کاهش تنوع زیست‌محیطی و نحوه مبارزه با این پدیده‌ها و همکاری برای مبارزه با این تغییرات را بررسی کردند.

این بیانیه افزوده که طرفین درباره برگزاری جلسه هیئت‌های فنی عراق و ایران در بغداد برای بررسی چالش های پیش رو و ضرورت ادامه این گفت‌وگوها و انضمام دیگر کشورهای ذی‌ربط منطقه به آن توافق کردند.

بر اساس بیانیه مسئله آب‌های مشترک و توافق در این باره و همچنین تازه‌ترین تحولات منطقه و اهمیت تقویت راه‌های مسالمت‌آمیز برای تحقق ثبات و امنیت از دیگر موضوع مورد بحث امیرعبداللهیان و فؤاد حسین بود.

روز گذشته وزارت خارجه ایران با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان «در راستای رایزنی های فشرده و فوری خود در خصوص معضل گرد و غبار با وزرای امور خارجه برخی کشورهای منطقه»، با وزیران امور خارجه کشورهای سوریه، عراق و کویت به صورت تلفنی رایزنی و تبادل نظر کرده است.

بر اساس این بیانیه بین وزرای امور خارجه ایران و همتایان او توافق شد تا یک هیات فنی کارشناسی متشکل از سازمان محیط زیست و وزارت امور خارجه و سایر نهادهای ذیربط ایران سریعا عازم دو کشور عراق و سوریه شده تا به صورت میدانی و در تبادل نظر و همفکری با همتایان خود، موضوع همکاری جمعی منطقه ای برای مقابله با ریزگردها را در دستور کار پیگیری سریع خود قرار داده و راهکارهای موثر و فوری را مورد بررسی قرار دهند.

این بیانیه افزوده که با توجه به این که بخشی از همکاری منطقه ای برای مقابله با ریزگردها به مشارکت و همکاری فعال دولت عربستان سعودی باز می گردد، مقرر گردید تا وزیر امور خارجه عراق این موضوع را با همتای سعودی خود مورد پیگیری قرار دهد تا این کشور نیز در این ابتکار منطقه ای برای حل این معضل مشارکت و کمک نماید.

منبع
وزارت خارجه عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا