خبر اولسیاسی

تردید ایران درباره درستی گزارش های مربوط به تصمیم نهایی بایدن درباره سپاه

یک مقام ایرانی که نخواسته نامش فاش شود در درستی گزارش های مربوط به تصمیم نهایی امریکا درباره نگه داشتن نام سپاه در لیست «گروه های تروریستی» تردید کرد.

میدل ایست نیوز: یک مقام ایرانی که نخواسته نامش فاش شود در گفت وگو با پایگاه «العربی الجدید» در درستی گزارش های مربوط به تصمیم نهایی امریکا درباره نگه داشتن نام سپاه در لیست «گروه های تروریستی» تردید کرد.

بر اساس این گزارش این مقام در صحت گزارش‌ها نهایی شدن تصمیم امریکا درباره نگه داشتن نام سپاه پاسداران در لیست «گروه‌های تروریستی وزارت خارجه امریکا» تردید کرد.

او گفت که اگر چنین تصمیمی در کار باشد معنای آن پیچیده‌تر شدن مذاکرات هسته‌ای و منتفی شدن ازسرگیری مذاکرات در وین است.

این مقام گفت که مسائل بلاتکلیف دیگر در مذاکرات هسته‌ای فراتر از مسئله برداشته شدن نام سپاه، به تمایل امریکا به حفظ برخی تحریم‌ها مربوط می‌شود و افزود که ایران خواستار رفع تحریم‌های بیشتری از نهادهای حقوقی و شخصیت‌های حقیقی خود است.

وی تأکید کرد که آنچه در رسانه‌های امریکا درباره نهایی شدن تصمیم بایدن درباره موضوع سپاه پاسداران مطرح شده خلاف پیشنهاد سابق اتحادیه اروپا و طرح پیشنهادی غیر رسمی امریکا برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای وین است و افزود که این پیشنهاد غیر رسمی امریکا ماه گذشته از طریق انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای، به ایران ابلاغ شده بود.

این مقام ایرانی خاطرنشان کرد که پافشاری ایران بر برداشته شدن نام سپاه و نهادهای وابسته به آن از لیست گروه‌های تروریستی برای آن نیست که این نهاد نظامی نیازمند دریافت مجوز فعالیت از امریکا یا گروه‌های ضد انقلاب است، بلکه علت این پافشاری آن است که این موضوع بر ادامه تحریم‌ها علیه ایران تأثیر می‌گذارد.

وی افزود که حفظ نام سپاه در لیست «گروه‌های تروریستی» به امریکا امکان می‌دهد که تحریم‌هایی را که از شرکت‌ها و نهادهای اقتصادی ایران برمی‌دارد، بعدا ذیل عنوان وابستگی به سپاه بازگرداند و تأکید کرد که برای همین ایران از این موضوع مطلقا عقب‌نشینی نخواهد کرد.

این مقام افزود که درج نام سپاه در این لیست در چارچوب سیاست «فشار حداکثری» در دولت ترامپ انجام شد و خودداری از برداشتن آن به معنای حفظ این سیاست در دولت امریکاست.

شب گذشته پایگاه خبری امریکایی «پولیتیکو» به نقل از «منابع بلندپایه غربی» تأکید کرد که جو بایدن تصمیم نهایی خود را درباره خودداری از برداشتن نام سپاه از لیست «گروه‌های تروریستی» گرفته است.

این منابع افزودند که بایدن این موضوع را در 24 آوریل (دیروز) در تماسی تلفنی به «نفتالی بنت» نخست‌وزیر اسرائیل، نیز خبر داده و تأکید کرده که «پنجره امتیاز دادن به ایران بسته شده است».

نخست‌وزیر اسرائیل نیز با انتشار توئیتی این خبر را تأیید و از رئیس جمهوری امریکا بابت این تصمیم تشکر کرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا