اجتماعیخبر اول

بهبود شرایط اقتصادی و کاهش کودکان کار در عراق

افزایش قیمت جهانی نفت و تأثیر آن بر اقتصاد عراق از طریق افزایش درآمدهای مالی این کشور به طور موقت منجر به کاهش میانگین کودکان کار شده است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، به نظر می رسد افزایش قیمت جهانی نفت و تأثیر آن بر اقتصاد عراق از طریق افزایش درآمد های مالی این کشور به طور موقت به کاهش میانگین کودکان کار در عراق کمک کرده است، به ویژه در شرایطی که دولت همچنان به پرداخت حقوق کارمندان و کمک های اختصاص یافته به رفاه اجتماعی(بهزیستی) که شامل گروه وسیعی از مردم نیازمند می شود، ادامه می دهد.

شاید سال 2020 بدترین سال از نظر افزایش میانگین کودکان کار در عراق باشد، پس از آنکه بیشتر زمینه های زندگی متوقف شد و درآمد های دولت در پی سقوط قیمت جهانی نفت به میزان خطرناکی کاهش یافت.

این امر منجر به توقف اکثر پروژه های عمرانی در کشور و کاهش توانایی دولت در پرداخت کمک ها از طریق بهزیستی به فقرا شد.

وزارت برنامه ریزی عراق در آخرین شاخص های خود از کاهش درصد کودکان کار خبر داد که شامل افزایش تعداد کودکان ثبت نام شده در مدارس نیز می شود.

«عبد الزهره الهنداوی»، سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق گفت: شرایط کودکان کار دارای نوسان است و بستگی به شرایط اقتصادی کشور دارد.

وی در ادامه افزود که درصد کودکان کار در دوره پیش از سال 2020 به 1.5 تا 2 درصد و درصد کودکان ثبت نام شده در مدارس به 95 درصد رسیده بود.

الهنداوی همچنین به این نکته اشاره کرد که بین درصد دانش ‌آموزانی که در مدارس ثبت ‌نام می ‌شوند و درصد کودکان کار ارتباط وجود دارد و هر چه درصد کودکانی که در مدارس ثبت ‌نام می‌ کنند افزایش یابد، درصد کودکان کار کاهش می ‌یابد، زیرا کودکی که تحصیل می کند به هیچ کاری نمی پردازد.

وی همچنین تاکید کرد که این درصد شامل کودکان 15 ساله و کمتر است و آنها در دو مرحله ابتدایی و متوسطه تحصیل می کنند.

به نظر می رسد وجود کودکانی که در شغل های مختلف در خیابان ها یا چهارراه ها مشغول به کار هستند، علاوه بر شغل های دیگر که شامل جمع آوری زباله های پلاستیکی یا فلزی از زباله ها می شود به امری عادی تبدیل شده است.

محمد که تنها شش سال دارد و زهرا که به ده سالگی خود نزدیک می شود همچنان مشغول جمع آوری زباله ها هستند، ولی آن دو امیدوارند که وارد مدارس نزدیک خانه خود شوند که به مرکز جمع آوری انواع زباله ها تبدیل شده است.

محمد و زهرا تنها کودکان کار نیستند، بلکه ده ها هزار کودک مانند آنها وجود دارند، کودکانی که شرایط سخت زندگی آنها را مجبور به کار کرده است در زمانی که بایستی بر روی صندلی های مدرسه در حال تحصیل باشند.

«غادره الرفیعی»، مدیر دفتر سازمان رفاه کودکان گفت: این سازمان با هدف مبارزه با کار کودکان، طرحی اجرایی برای حمایت از کودکان تهیه کرده است که از سال 2022 تا 2025 ادامه دارد.

این طرح از سال 2022 به مرحله اجرا درآمده است.

الرفیعی همچنین گفت که قانون کار به کودکانی که بیش از 15 سال دارند اجازه انجام کارهای ساده و نه آسیب زننده را می دهد.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که تعیین تعداد کودکان کار برای وزارت کار دشوار است زیرا این کار ثابت نیست و سیار است و به همین دلیل کسب اطلاعات درباره آن مشکل است.

«فاضل الغراوی»، عضو کمیسیون حقوق بشر نیز به نوبه خود گفت که پدیده کودکان کار در سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

الغراوی در ادامه افزود که میلیون ها کودک در بازار کار و خارج از چارچوب قانونی وجود دارند و در مشاغل سخت و خطرناک به کار گرفته می شوند و بخشی از این مشاغل تا حد تجارت انسان نیز رسیده است.

وی همچنین گفت که علت افزایش درصد کودکان کار، مشکلات اجتماعی و خانوادگی و خشونت اعمال شده نسبت به کودکان است و در نتیجه کودکان به بازار کار روی می آورند و از مدارس فرار می کنند.

الغراوی در ادامه تاکید کرد که اعداد اعلام شده توسط منابع رسمی غیر واقعی است و بازار عراق پر از کودکان کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا