خبر اولسیاسی

طالبانی در انتقاد از سیاست های نفتی اقلیم کردستان: منافع مردم تامین نشود، هر لوله گاز باید از جنازه من رد شود

بافل طالبانی در سخنانی مواضع حزب اتحادیه میهنی کردستان درباره سیاست های نفتی و گازی اقلیم کردستان، انتخابات ایالتی و اختلافات بر سر تشکیل دولت جدید عراق را تشریح کرد.

میدل ایست نیوز: بافل طالبانی در سخنانی مواضع حزب اتحادیه میهنی کردستان درباره سیاست های نفتی و گازی اقلیم کردستان، انتخابات ایالتی و اختلافات بر سر تشکیل دولت جدید عراق را تشریح کرد.

به گزارش «القدس العربی»، «بافل طالبانی» که روز شنبه در مجمع عمومی حزب اتحادیه میهنی کردستان به ریاست این حزب منصوب شد، در سخنانی تأکید کرد که سیاست‌های نفتی اقلیم کردستان عراق کاملا غیر قابل قبول است «چون 60 درصد درآمدهای نفتی به جیب شرکت‌های نفتی خارجی می‌رود» و پرسید: «آیا ما نفت را برای خدمت به مردممان صادر می‌کنیم یا برای ثروتمند کردن شرکت‌های خارجی؟».

او گفت که باید سیاست‌های نفتی اقلیم اصلاح شود و افزود که باید سیاستی پیش گرفت که باعث شود این ثروت در خدمت مردم درآید نه در خدمت شرکت‌های نفتی خارجی.

طالبانی تأکید کرد که اگر قرار باشد از ثروت گازی اقلیم به دور از منافع مردم کردستان استفاده شود «هر خط لوله گازی باید از جنازه من رد شود».

پیش از این شرکت نفت عراق با انتشار بیانیه ای تأکید کرد که شرط‌هایی که وزارت نفت عراق در قراردادهای نفتی خود قید می‌کند بسیار بهتر از قراردادهای اقلیم کردستان است از جمله اینکه در قراردادهای اقلیم بخشی از نفت استخراج‌شده به شرکت‌ها واگذار می‌شود و به آنان درباره نحوه تصمیم گیری درباره سهمشان آزادی عمل کامل داده می‌شود و این خلاف ماده 111 قانون است که نفت و گاز را ملک ملت عراق می‌داند.

شرکت ملی نفت عراق افزوده که اقلیم به پیمانکاران نفتی حق داده که سهم نفت استخراج‌شده خود را بفروشند و از آن راه بدهی خود را به دولت بپردازند در حالی که باید برعکس باشد و نباید شرکت‌های پیمانکار تصمیم‌گیر اصلی درباره نفت باشند.

این بیانیه همچنین تأکید کرده که قراردادهای نفتی اقلیم کردستان موجب سود سرشار شرکت‌های خارجی شده و از سود حکومت اقلیم کاسته چون در فضای رقابتی و شفاف بسته نشده است.

بافل طالبانی در بخش دیگری از سخنانش، درباره انتخابات اقلیم کردستان عراق نیز که قرار است در ماه نوامبر آینده برگزار شود، گفت که حزب اتحادیه میهنی برای مناصب ریاست دولت ایالتی و ریاست اقلیم کردستان نامزد خواهد داشت و افزود که هدف اتحادیه میهنی تغییر سیاست حکومت در اقلیم کردستان است.

وی گفت که ملاحظات بسیاری درباره عملکرد دولت ایالتی وجود دارد که باید از داخل حل شود.

مقامات مربوطه در روند انتخابات از جمله پارلمان اقلیم کردستان، دولت اقلیم کردستان و کمیسیون عالی مستقل انتخابات باید از مدت ها پیش مقدمات لازم را برای برگزاری انتخابات آغاز می کردند، اما به دلیل اختلافات داخلی احزاب و جناح های پارلمانی هنوز اقدام عملی برای برگزاری به موقع انتخابات انجام نشده است.

اتحادیه میهنی کردستان به همراه متحدانش از جمله گوران (جنبش تغییر)، اتحادیه اسلامی، گروه عدالت کردستان و جنبش نسل جدید، خواهان تقسیم اقلیم به چهار حوزه انتخاباتی سلیمانیه، اربیل، دهوک و حلبچه هستند، اما حزب دمکرات کردستان با این پیشنهاد به شدت مخالف است.

انتخابات اقلیم کردستان در میانه اختلافات گسترده سیاسی

رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان همچنین بدون آوردن نام ائتلاف «انقاذ وطن»، (متشکل از حزب دموکرات کردستان و جریان صدر و ائتلاف السیاده) از تشکیل آن انتقاد کرد و گفت که اتحادیه میهنی هم امکان امضای همین توافق را داشت اما این کار را نکرد.

وی گفت که علت خودداری اتحادیه میهنی از پیوستن به این ائتلاف آن است که تبدیل شدن به محور اختلافات شیعیان یا اهل سنت اشتباهی راهبردی است و افزود که این ائتلاف هیچ چیز مفیدی برای مردم کردستان نداشته و در آن مسائل پیشمرگه و کرکوک و هیچ چیز دیگری که به نفع مردم کُرد باشد مطرح نشده است.

بافل طالبانی در پایان سخنانش تأکید کرد که باید این حزب به سیاست های بنیان گذار آن، جلال طالبانی، برگردد و برای نزدیک کردن گروه های سیاسی و نه ایجاد تفرقه میان آنها تلاش کند و افزود که اگر جلال طالبانی بود مشکلات کنونی پیش نمی آمد.

اتحادیه میهنی کردستان در حدود یک سال پیش بحرانی داخلی را پشت سر گذاشت که به اخراج شماری از چهره های شاخص این حزب از جمله «لاهور شیخ جنکی» انجامید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا