اقتصادیخبر اولسیاسی

روسیه با امضای توافقنامه هم افزایی اقتصادی با امارات به دنبال چیست؟

روسیه اعلام کرد که در پی امضای توافق‌نامه هم‌افزایی اقتصادی با امارات به منظور تقویت سرمایه‌گذاری و افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور است.

میدل ایست نیوز: روسیه اعلام کرد که در پی امضای توافق‌نامه هم‌افزایی اقتصادی با امارات به منظور تقویت سرمایه‌گذاری و افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور در رویارویی با تحریم‌های اقتصادی غرب علیه مسکو است.

به گزارش «الخلیج آنلاین»، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، اخیرا گفت که مسکو در حال بررسی امضای توافق‌نامه هم‌افزایی اقتصادی با امارات و نیز امضای توافق‌نامه‌های تجارت آزاد با مصر و اندونزی و ایران است.

پوتین که در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا سخنرانی می‌کرد گفت که دولت روسیه در حال تلاش برای کاهش اثر تحریم‌های غرب علیه روسیه بر زندگی شهروندانش است.

امارات بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه در شورای همکاری است که 55 درصد مبادلات تجاری این کشورها با روسیه را به خود اختصاص داده است.

همزمان امارات در رتبه دوم کشورهای عربی به لحاظ مبادلات تجاری با روسیه و میزبان بیش از 4 هزار شرکت روسیه‌ای است.

حجم مبادلات تجاری غیر نفتی امارات و ورسیه در نیمه اول سال 2021 به حدود 2 میلیارد دلار رسید که نسبت به نیمه اول سال 2020 رشد 80 درصدی را نشان می‌دهد. حجم مبادلات تجاری غیر نفتی دو کشور در سال 2020 نیز حدود 2.6 میلیارد دلار بود.

همچنین امارات بزرگ‌ترین پذیرنده سرمایه‌های خارجی روسیه در کشورهای عربی است و 90 درصد این سرمایه‌ها را به خود اختصاص داده است. همزمان 80 درصد سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در روسیه متعلق به امارات است.

دو کشور در بخش‌های اقتصاد چرخشی و اقتصاد سبز و تشویق سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و نیز صنعت و انرژی‌های تجدیدپذیر و خدمات لجستیک و هوافضا و خودروسازی و پزشکی و فناوری پزشکی و حمل و نقل و کشاورزی و صنایع غذایی و مسکن و معادن و فلزات با یکدیگر همکاری‌های تنگاتنگی دارند.

امارات همچنین سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در روسیه انجام داده است.

«عامر الشوبکی»، پژوهشگر اقتصادی اردنی، تأکید می‌کند که مسکو در سال‌های اخیر در پی تشکیل پیمان‌های سیاسی و اقتصادی برای پشت سر گذاشتن بحران‌های اقتصادی خود برآمده و می‌کوشد که کشورهای بیشتری را به چنین پیمانی ترغیب کند.

به نظر الشوبکی، گسترش روابط امارات با روسیه بر روابطش با کشورهای غربی و به خصوص امریکا تأثیر خواهد گذاشت و بی تردید امارات برای امضای چنین توافقی ملاحظات بسیاری را در نظر خواهد گرفت.

به گفته الشوبکی، آنچه از نظر روسیه به امارات اهمیت بسیاری می‌دهد آن است که امارات پذیرای حجم بسیار بالایی از سرمایه‌های ثروتمندان روسیه است.

با شدت گرفتن تحریم‌های غرب بر روسیه، بسیاری از ثروتمندان و اولیگارش‌های روس به امارات منتقل شدند و اموال خود را به این کشور بردند.

در این راستا، در ماه مارس و با حمله روسیه به اوکراین، رسانه‌های خارجی از افزایش تردد هواپیماهای اختصاصی روس به امارات خبر داده بودند.

امارات با وجود روابط نزدیکی که با امریکا دارد و این روابط در سال‌های اخیر تقویت نیز شده، با اقدامات امریکا و متحدان غربی‌اش علیه روسیه چندان همراهی نکرد و حتی به اولین طرح امریکا در شورای امنیت علیه روسیه رأی ممتنع داد.

بر اساس گزارش‌ها، اینکه امارات تاکنون به قافله تحریم‌کنندگان و منزوی‌کنندگان روسیه نپیوسته، آن را به موقعیتی جذاب برای بازرگانان و ثروتمندان روس تبدیل کرده است.

منبع
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا