اقتصادیسیاسی

تلاش عراق برای برگزاری گفت وگوهای منطقه ای با محوریت مقابله با ریزگردها

وزارت محیط زیست عراق اعلام کرد که در حال تدارک نشست گفت‌وگوی منطقه‌ای برای بررسی راه‌های مبارزه با ریزگردها و کم‌آبی است.

میدل ایست نیوز: وزارت محیط زیست عراق اعلام کرد که در حال تدارک نشست گفت‌وگوی منطقه‌ای برای بررسی راه‌های مبارزه با ریزگردها و کم‌آبی است.

«جاسم الفلاحی»، قائم‌مقام وزارت محیط زیست عراق، در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی این کشور گفت که اکثر طوفان‌های گرد و غبار منشأ خارج از مرزهای این کشور دارند و اکثرا از اردن، سوریه و عربستان به عراق رسیده‌اند.

وی افزود که گفت‌وگوی این کشورها درباره موضوع ریزگردها و طوفان‌های گرد و خاک بسیار مهم است و باید برای کاهش این ریزگردها دست به اقدامات فوری زد و تأکید کرد که کم‌آبی از اصلی‌ترین عوامل خشکی خاک و طوفان‌های گرد و غبار هستند.

الفلاحی گفت که طرح‌های داخلی و منطقه‌ای برای مبارزه با تغییرات اقلیمی وجود دارد و افزود که دستگاه دیپلماسی عراق با جدیت برای برگزاری نشست‌ها و گفت‌وگوهای منطقه‌ای برای بررسی موضوع کم‌آبی و بیابان‌زایی تلاش می‌کند.

او گفت که اقدامات بسیاری برای مبارزه با فضای سبز جریان دارد و در این راستا نخست‌وزیر عراق دستور جلوگیری از تغییر کابری زمین‌های کشاورزی را داده اما با اجرای این دستورالعمل‌ها فاصله داریم.

وی گفت که کاهش نزولات جوی در سه سال گذشته به کیفیت خاک عراق آسیب زده و این کشور را با کم‌آبی مواجه کرده است.

عراق و کشورهای منطقه در دو ماه گذشته شاهد طوفان‌های گرد و غبار بی سابقه‌ای بوده که موجب جان باختن 10 تن و زخمی شدن صدها تن شده و خسارت‌های مالی و توقف پروازهای بین‌المللی را در پی داشته است.

در این راستا یک مقام در وزارت کشاورزی عراق گفت که کاهش این بحران مشروط به حل بحران آب است.

به گفته وی دولت عراق باید فعالیت‌های دیپلماتیک خود را افزایش دهد تا ترکیه و ایران را به آزادکردن آب‌های عراق متقاعد کند چون علت اصلی بیابان‌زایی و کاهش پوشش گیاهی در عراق کمبود منابع آبی است.

در نوامبر گذشته بانک جهانی هشدار داد که عراق تا سال 2050 شاهد کاهش 20 درصدی منابع آبی خود خواهد بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا