سیاسی

چاوش اوغلو: گفت وگوهایمان با اسرائیل ادامه دارد و خط قرمزهایمان مشخص است

وزیر امور خارجه ترکیه تأکید کرد که تفاهم کشورش با اسرائیل درباره ادامه مذاکره به ضرر مسئله فلسطین نخواهد بود و موجب کاهش تنش‌ها خواهد شد.

میدل ایست نیوز: وزیر امور خارجه ترکیه تأکید کرد که تفاهم کشورش با اسرائیل درباره ادامه مذاکره به ضرر مسئله فلسطین نخواهد بود و موجب کاهش تنش‌ها خواهد شد.

به گزارش «الجزیره»، «مولود چاوش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه، تأکید کرد که گفت‌وگوها با اسرائیل ادامه دارد اما ــ به گفته وی ــ خط قرمزهای ترکیه هم مشخص است.

او گفت که مسئله فلسطین و بیت‌المقدس و مسجد الاقصی و وضعیت تاریخی آن مسائلی بسیار مهم برای ترکیه هستند و مقامات اسرائیل هم از این موضوع باخبرند.

چاوش اوغلو همچنین خبر داد که در سفر هفته گذشته اش به اسرائیل توافق شده که در سفر «یائیر لاپید»، وزیر امور خارجه اسرائیل، به ترکیه در آینده نزدیک طرفین سفرای خود را نیز تعیین کنند.

وی درباره پروژه مشترک خط لوله گاز شرق مدیترانه به نام «ایست مید» که قرار بود یونان و قبرس و اسرائیل ایجاد کنند گفت که این پروژه یک اقدام سیاسی بود که ترکیه درباره آن هشدار داد و در نهایت همه از جمله امریکا فهمیدند که چنین چیزی عملی نیست.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود در هر حفاری برای استخراج گاز در مدیترانه باید حقوق ساکنان غزه در نظر گرفته شود و ترکیه در این باره با اسرائیل صحبت کرده است.

چاوش اوغلو 24-25 مه گذشته به اسرائیل سفر کرد. این اولین سفر رسمی یک مقام بلندپایه سیاسی ترکیه‌ای به این منطقه در یک دهه گذشته بود.

ماه گذشته نیز «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، در آنکارا میزبان رئیس جمهور اسرائیل بود.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا