اقتصادیخبر اولسیاسی

زنگ خطر افزایش چشمگیر «فرار مغزها» از ترکیه

افزایش چشمگیر مهاجرت در میان نخبگان به خصوص پزشکان ترکیه باعث شده که اتحادیه پزشکان این کشور زنگ خطر را به صدا درآورد.

میدل ایست نیوز: افزایش چشمگیر مهاجرت در میان نخبگان به خصوص پزشکان ترکیه باعث شده که اتحادیه پزشکان این کشور زنگ خطر را به صدا درآورد و تحرکات گسترده‌ای را برای توجه دادن به خطر این موضوع آغاز کند.

کارشناسان ترکیه‌ای در گفت‌وگو با «النهار» تأکید کرده‌اند که مشکلات اقتصادی، افزایش موارد خشونت علیه پزشکان و اختلال در نظام پزشکی ترکیه اصلی‌ترین عواملی هستند که پزشکان ترکیه‌ای را به مهاجرت ترغیب می‌کنند.

این کارشناسان تأکید می‌کنند که این حجم از «فرار مغزها به خصوص در میان پزشکان» در سخت‌ترین شرایط اقتصادی ترکیه در دهه‌های 1950 و 1990 نیز سابقه نداشته است.

پیش از این نشریه «نیویورک تایمز» در گزارشی تأکید کرده بود که ترکیه بزرگ‌ترین صادرکننده پزشک در جهان است.

اتحادیه پزشکان ترکیه نیز اعلام کرد که تعداد پزشکان مهاجر در این کشور با رشد 24 برابری از 59 پزشک در سال 2012 به 1200 پزشک در سال 2021 رسیده است.

در همین راستا، «شبنم گورو فنجانچی» رئیس شورای مرکزی اتحادیه پزشکان ترکیه، تأکید می‌کند که در 5 ماه نخست امسال 936 پزشک درخواست دریافت مدارک لازم برای مهاجرت را داده‌اند که 445 نفر آنها پزشک متخصص و 491 نفر پزشک عمومی بوده‌اند.

او می‌افزاید که مقصد مهاجرت این پزشکان مشخص نیست، اما اطلاعات غیر رسمی نشان می‌دهد که آلمان اصلی‌ترین مقصد مهاجرت پزشکان ترکیه‌ای است. آنچه این آمار را تأیید می‌کند افزایش موارد ثبت‌نام برای دیدن دوره‌های زبان آلمانی در ترکیه است.

به گفته فنجانچی، در میان کشورهای عربی، دبی اولین مقصد مهاجران است و موارد متعددی هم مهاجرت به قطر و هند وجود دارد.

در این راستا، «سلیمان کاینک»، عضو هیئت مدیره اتحادیه پزشکان ترکیه، تأکید می‌کند که هزینه پرورش یک پزشک در ترکیه حدود یک میلیون دلار است و تأسف آور است که دولت نتوانسته قوانین و اقدامات لازم برای ترغیب این پزشکان برای ماندن در کشور را انجام دهد.

آمارهای غیر رسمی این اتحادیه نشان می‌دهد که دست‌کم 6 هزار پزشک در پی یافتن فرصت‌های شغلی فقط در کشورهای اروپایی هستند. بر اساس این آمارها، دست‌کم 8 هزار دانشجوی پزشکی نیز برای خروج از کشور، چه برای اشتغال و چه برای ادامه تحصیل، اقدام کرده‌اند.

فنجانچی تأکید می‌کند که در نظام درمانی ترکیه برای پزشکان حقوق ثابت ماهانه در نظر گرفته شده و آنان را ملزم به ساعت‌های طولانی کار در شرایط غیر انسانی کرده که باعث شده تناسبی میان سختی کار پزشک و حقوق دریافتی او وجود نداشته باشد.

او می‌افزاید که در این نظام، همچنین اضافه‌حقوق پزشکان در حقوق بازنشستگی آنان تغییری ایجاد نمی‌کند و حقوق بازنشستگی آنان بر اساس حقوق پایه تعیین می‌شود و این آینده معیشت آنان را با مشکل مواجه می‌کند.

به گفته فنجانچی، موارد خشونت علیه پزشکان و جرایم سنگین بابت اشتباهات پزشکی نیز برای پزشکان مشکل ایجاد کرده است.

فنجانچی تأکید می‌کند که ترکیه با مشکلات جدی در بخش درمان مواجه است، چون به علت استعفای بسیاری از پزشکان و اساتید، موارد متعدد تعطیل شدن برخی دپارتمان‌های پزشکی در کشور نیز مشاهده شده است.

او می‌افزاید که نظام درمانی کنونی در ترکیه حق شهروند در دستیابی به خدمات پزشکی را نادیده گرفته و هرگونه خدمات پزشکی را مشروط به دریافت پول کرده و این در آینده نزدیک برای بخش درمان ترکیه مشکلات جدی ایجاد می‌کند.

منبع
النهار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا