اقتصادیخبر اولسیاسی

نائب رئیس اول پارلمان عراق خواستار فشار بر ترکیه و ایران در مساله آب شد

حاکم الزاملی، از رهبران سیاسی جریان صدر با تاکید بر اینکه عراق با خطر کم آبی مواجه است، خواستار فشار بر کشورهای همسایه در مساله آب شد.

میدل ایست نیوز: حاکم الزاملی، نائب رئیس اول پارلمان عراق امروز پنجشنبه با تاکید بر اینکه شهروندان عراقی با خطر واقعی کم آبی مواجه هستند، خواستار فشار بر کشورهای همسایه در این خصوص شد.

الزاملی، از سران جریان صدر و عضو دفتر سیاسی جریان صدر، در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با «مهدی رشید الحمدانی»، وزیر منابع آبی عراق تاکید کرد که وزارت منابع آبی و کمیسیون کشاورزی پارلمان باید بر کشورهای همسایه در خصوص مساله کم آبی فشار بیاورند.

نائب رئیس پارلمان عراق با بیان اینکه عراق کشور ضعیفی نیست و تصمیمات بازدارنده زیادی وجود دارد و 20 میلیارد دلار مبادلات تجاری با ایران و ترکیه را می توان صرف تقویت اقتصاد و تولید داخلی کرد.

او گفت اگر مجلس نتواند با تصویب قوانین کاری از پیش ببرد «توده های مردم را وارد عمل می کنیم تا کالاهای این دو کشور را تحریم کنند».

الزاملی وزارت خارجه را نیز به کوتاهی در این پرونده متهم کرد و افزود که هنوز سفیری در ترکیه تعیین نشده و مدت هاست که کاردار فعالیت می کند ضمن اینکه بخش مذاکره درباره پرونده آب در سفارت عراق در ترکیه منحل شده است.

وی گفت که کشورهایی که از امام حسین(ع) حرف می زنند و بابت قطعی آب به روی خاندان امام حسین گریه می کنند خودشان این بلا را سر عراق آورده اند.

این عضو شاخص جریان صدر تأکید کرد که ایران مسیر 4 رودخانه را به روی عراق بسته و آبی که از ایران به عراق جریان می یافته 7 میلیارد بوده که با تغییر مسیر رودخانه ها به سمت خاک ایران به صفر رسیده است.

وی افزود که ترکیه هم 20 درصد حق آبه عراق را تأمین می کند.

الزاملی گفت که این دو کشور یا باید حقوق آبی را رعایت کنند یا عراق از برگه های فشار خود علیه این دو کشور استفاده خواهد کرد.

«مهدی رشید الحمدانی»، وزیر منابع آبی عراق نیز پیشتر در افتتاح یک پروژه آبی در استان دیالی، هم‌جوار با ایران، به خبرنگاران گفته بود که «ایران به حق‌آبه عراق از رودخانه‌های مشترک احترام نمی‌گذارد هرچند سدهایش پر از آب است».

پیش از این نیز «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران، در مجلس این کشور از وجود مذاکراتی با عراق و ترکیه درباره مسئله آب های مشترک خبر داده بود.

عراق تا کنون بارها اعلام کرده که ایران به درخواست هایش برای مذاکره درباره آب های مشترک پاسخ نمی دهد.

 

منبع
خبرگزاری واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا