سیاسی

واکنش‌ها به تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام/عربستان استقبال کرد

عربستان از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران، استقال کرد و خواستار همکاری فوری تهران با آژانس شد.

میدل ایست نیوز: قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای (آلمان، فرانسه و انگلیس) به همراه آمریکا که به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ارائه شده بود با ۳۰ رای مثبت، دو رای منفی چین و روسیه و سه رای ممتنع لیبی، پاکستان و هند به تصویب رسید.

در این قطعنامه نویسندگان نسبت به گزارش‌هایی درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای شده‌اند.

ایران: بانیان قطعنامه مسئول تبعات بعدی این اقدام هستند

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز بانیان قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مسئول تبعات بعدی این اقدام دانست و تاکید کرد: پاسخ ایران قاطع و متناسب است.

ایران نیز تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده توصیف و محکوم کرد.

ایران تاکید کرد که بر اساس بیانیه مشترک مورخ ۵ مارس ۲۰۲۲ ، حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار این بود که آژانس نیز با رویکردی مستقل، بی طرفانه و حرفه ای، اقدامی سازنده و واقع بینانه در جهت عادی سازی موضوعات پادمانی که به اذعان خود آژانس به هیچ وجه نگرانی عدم اشاعه ای نداشته، صورت دهد.

ایران افزود که ظاهرا برخی یادشان رفته که تمام موضوعات گذشته یکبار و برای همیشه در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ توسط شورای حکام بسته شد.

ایران خاطرنشان کرد که طی سالهای گذشته همواره با آژانس همکاری سازنده ای داشته و انجام بخش قابل توجهی از بازرسی های آژانس در سطح جهانی در ایران موید این نکته است به گونه ای که ایران در حال حاضر از شفاف ترین برنامه صلح آمیز هسته ای در میان کشورهای عضو آژانس برخوردار است.

ایران افزود که تصویب قطعنامه یادشده که بر اساس گزارش شتابزده و غیر متوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی اسرائیل صورت گرفته است، نتیجه ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در بر نخواهد داشت.

ایران همچنین تاکید کرد که همانگونه که قبلا نیز اعلام شده است تهران بدلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه یادشده گام های عملی متقابلی را اتخاذ نموده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین های فرا پادمانی از جمله آنهاست.

استقبال عربستان از قطعنامه ضدایرانی

عربستان نیز از ایران خواست تا ضمن همکاری با آژانس، مسائل باقی مانده را بدون تعلل حل و فصل کند و از کشورهای عضو شورای حکام را به حمایت کامل از آژانس انرژی اتمی و مدیرکل آن فراخواند.

عبدالله بن خالد آل سعود، نماینده عربستان در آژانس انرژی اتمی نیز با اشاره به اینکه ایران رویکردی “غیر واضح” برای توسعه برنامه هسته‌ای خود دارد، از ایران خواست با آژانس همکاری کند و مدعی شد که ایران از صبر کشورهای عضو آژانس برای توسعه برنامه هسته ای خود سوء استفاده می کند.

گروسی: به تلاش های خود برای یافتن راه حل با طرف ایرانی ادامه می دهیم

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در این باره گفت که ایران به ما اطلاع داده که به زودی تمام تجهیزات اضافی نصب شده در سایت‌های هسته‌ای خود بر اساس توافق هسته ای 2015 را برخواهد چید.

وی با بیان اینکه دوربین های مداربسته در مکان هایی برای مشاهده سانتریفیوژها در تاسیسات هسته ای ایران قرار داده شده بود، خاطرنشان کرد که به شورای حکام در خصوص اقدام ایران برای برچیدن دوربین های نظارتی گزارش داده شده است.

گروسی گفت که نتوانستیم با ایران به نتیجه مثبتی برسیم ولی فکر نمی‌کنم هنوز به پایان راه رسیده باشیم.

وی یادآور شد که شانس بازگرداندن نظارت مستمر بر فعالیت های هسته ای ایران بسیار اندک است.

مدیرکل آژانس افزود که شرایط مرتبط با توافق هسته ای با ایران همچنان متشنج است و ما به تلاش های خود برای یافتن راه حل با طرف ایرانی ادامه می دهیم.

گروسی با بیان اینکه از ایران خواسته تا برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط مشارکت کند، گفت که اگر مقامات ایرانی‌ بخواهند با من ملاقات کنند، آماده‌ام برای گفت‌وگو به تهران بروم.

 

 

منبع
الخلیح آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا