خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

8 سال پس از سقوط موصل؛ نه عاملان محاکمه شدند نه شهر بازسازی شد

سقوط موصل با وقایع و فجایعی همراه بود که منجر به کشته و زخمی شدن صدها هزار عراقی و ناپدید شدن ده ها هزار نفر و آواره شدن میلیون ها نفر شد.

میدل ایست نیوز: مردم عراق امروز جمعه سقوط شهر موصل دومین شهر بزرگ کشور به دست گروه تروریستی داعش بتاریخ 10 ژوئن 2014 را به یاد می آورند در حالی که 8 سال از آن گذشته است.

به گزارش العربی الجدید، سقوط موصل با وقایع و فجایعی همراه بود که به کشته و زخمی شدن صدها هزار عراقی و ناپدید شدن ده ها هزار نفر و آواره شدن میلیون ها نفر منجر شد و تغییرات گسترده ای را در صحنه سیاسی، امنیتی و حتی اجتماعی کشور به وجود آورد.

با وجود آنکه سوال‌های بسیاری درباره علل سقوط موصل در میان مردم وجود دارد و تحقیقات پارلمان به دست داشتن مستقیم نوری المالکی، نخست وزیر اسبق عراق و فرماندهان امنیتی و نظامی دفترش رسید، اما پرونده سقوط موصل در دستگاه قضایی به نتیجه نرسید.

پس از سقوط شهر موصل در 10 ژوئن 2014 به دست داعش، بیش از 20 شهر دیگر عراق در کمتر از یک هفته در شمال و غرب کشور سقوط کرد که بارزترین آنها البعاج، تلعفر، سنجار، القیاره، الحظر، ربیعه و الجزیره بود. سپس تکریت، بلد، الدور، الاسحاقی، الرمادی، هیت، الرطبه، القائم، الکرمه، راوه، عانه، الوس و دیگر شهرها سقوط کرد که در مجموع بیش از 45 درصد از کل مساحت عراق را تشکیل می داد.

عراق با حمایت ائتلاف بین المللی، نبردهای شدیدی را برای بازپسگیری کنترل موصل از اکتبر 2016 آغاز کرد که به مدت 10 ماه ادامه داشت تا اینکه عناصر مسلح داعش در ژوئیه 2017 از این شهر اخراج شدند.

از زمان سقوط موصل تا زمان اعلام آزادسازی کامل عراق از دست داعش، بین سال های 2014 و 2017، درگیری ها برای آزادسازی شهرهای عراق منجر به کشته و زخمی شدن حدود 250 هزار نفر علاوه بر ربوده و ناپدید شدن ده ها هزار نفر و به بار آمدن خسارت های مادی شد.

بنابر اعلام وزارت برنامه ریزی عراق، هزینه ویرانی ها به بیش از 88 میلیارد دلار رسید که بیشترین آن به موصل اختصاص داشت.

سوال های زیادی درباره سقوط موصل وجود دارد که از آن زمان تاکنون دولت های عراق به آن پاسخ نداده اند. سوالاتی که مربوط به دلایل سقوط موصل و دیگر شهرها و فروپاشی نیروهای امنیتی عراق می شود.

از جمله سوالاتی که در ذهن مردم عراق وجود دارد و هنوز بی‌جواب مانده اند، می توان به چگونگی عبور داعش از مرز و علت عدم فعالیت نیروی هوایی عراق در آن زمان به ویژه پس از سقوط شهرهای مرزی با فاصله 6 روز از حمله داعش به موصل اشاره کرد.

یکی از اهالی موصل می گوید آنچه بیش از همه اهالی موصل را آزرده خاطر می کند این است که هیچ کدام از عاملان سقوط موصل به دست تروریست ها چه مسئولان سیاسی و یا امنیتی مجازات نشده اند.

با وجود گذشت 5 سال از آزادسازی موصل، هنوز جنازه هایی مربوط به افرادی که در پی حملات هوایی و توپخانه ای کشته شده اند، پیدا می شود و هنوز موصل کاملا آباد نشده و ویرانی گسترده ای در آن مشاهده می شود.

تحقیقات در خصوص سقوط موصل همچنان در ذهن مردم شهرهای سقوط کرده به دست داعش، حضور دارد و آنچه مردم می خواهند تحقیقاتی عادلانه و روشن شدن نتایج و محاکمه عاملان سقوط این شهرها به دست داعش است اما این امر رخ نخواهد داد زیر برخی عاملان، رهبرانی هستند که بر فعالیت سیاسی و امنیتی کشور تاثیر می گذارند.

دستگاه قضایی عراق در سال 2015، تحقیقات پارلمان درباره سقوط شهر موصل به دست داعش را دریافت کرد اما هیچ یک از نام هایی که در این گزارش ذکر شده بود و در راس آن نوری المالکی متهم ردیف اول قضیه را احضار نکرد؛ کسی که به همراه 35 مسئول بلندپایه دیگر، مسئولیت تحویل موصل به داعش بدون هیچ نبردی را برعهده داشتند.

ساکنان موصل در حالی گذشت 8 سال از سقوط موصل را شاهدند که بحران های سختی از جمله بیکاری، فقر، زنان بی سرپرست و فرزندان یتیم گریبان آنها را گرفته است و همچنان حدود 30 درصد از اهالی موصل، به دلیل ویرانی منازل یا ترس از بی ثباتی آواره هستند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا