سیاسی

گروسی: رسیدن به توافق بدون اطلاع آژانس از برنامه هسته‌ای ایران دشوار است

رافائل گروسی در سخنانی اعلام کرد که دستیابی به توافق با ایران بدون اینکه آژانس، اطلاعات کافی از برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد، دشوار است.

میدل ایست نیوز: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه خبری “سی ان ان” گفت دستیابی به توافق با  ایران بدون اینکه آژانس، اطلاعات کافی از برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد، دشوار است.

وی افزود که خاموش کردن ۲۷ دوربین نظارتی در تاسیسات هسته‌ای ایران بسیار نگران کننده است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد که ما باید با مقامات ایران بنشینیم و به این وضعیت بپردازیم.

گروسی همچنین گفت که تنها راه ایران برای جلب اعتماد و پیشبرد اقتصاد خود، این است که به بازرسان آژانس اجازه دهد تا کار خود را انجام دهند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه نیز اعلام کرده بود که ۲۷ دوربین نظارتی این سازمان در مراکز هسته‌ای ایران از مدار خارج می‌شوند.

وی افزوده بود که حدود ۴۰ دوربین نظارتی این سازمان در چارچوب تعهداتی پادمانی در ایران می‌ماند. دوربین‌هایی که برچیده خواهد شد به گفته او عمدتا از مراکزی است که در آنجا تولید قطعات سانتریفیوژ انجام می‌شود.

هفته گذشته نیز قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای (آلمان، فرانسه و انگلیس) به همراه آمریکا که به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ارائه شده بود با ۳۰ رای مثبت، دو رای منفی چین و روسیه و سه رای ممتنع لیبی، پاکستان و هند به تصویب رسید.

در این قطعنامه نویسندگان نسبت به گزارش‌هایی درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای شده‌ بودند.

 

 

 

منبع
تسنیم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا