سیاسی

کارشناس ایرانی: فواد حسین نماد سیاست خارجی مستقل عراق نیست

یک کارشناس ایرانی حوزه غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، مواضع اخیر وزیر امور خارجه عراق را نگاهی غیرمستقل به سیاست خارجی عراق خواند.

میدل ایست نیوز: سید هادی سید افقهی، کارشناس حوزه غرب آسیا در مصاحبه با خبرگزاری فارس، در واکنش به سخنان روز گذشته «فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق، مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی عراق، این اظهرات را جاری شدن مواضع امریکا از زبان وی دانست.

سید افقهی گفت که مواضع وزیر امور خارجه عراق سخنان ناموزونی است که از زبان فردی چون فواد حسین که وابستگی شدید به اقلیم کردستان دارد، جاری شده است.

وی ادامه داد که اقلیم کردستان متهم به روابط و پیوندهای نزدیک با اسرائیل و امریکا است و ما می‌دانیم که یکی از بزرگترین کنسولگری‌های امریکا در اربیل، مرکز کردستان عراق است و امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها پایگاه نظامی حریر را مدیریت می‌کنند.

وی در ادامه مدعی شد: «بنابراین وابستگی آقای فواد حسین به اقلیم کردستان که متأثر از سیاست خارجی آمریکا و صهیونیست‌هاست، نمی‌تواند بیان‌گر سیاست‌خارجی مستقل عراق باشد و این استقلال تام و کامل نیست.»

این کارشناس حوزه غرب آسیا در ادامه افزود: «نکته اول اینکه به نظر بنده آقای فؤاد حسین نماد سیاست خارجی مستقل عراق نیست و نکته دوم از سال ۲۰۰۳ میلادی تا کنون این آمریکاست که بدون مجوز شورای امنیت و به بهانه اینکه صدام در حال ساخت سلاح کشتار جمعی است به کشور عراق حمله‌ور شد.»

سید افقهی این سؤال را مطرح کرد که آیا این موارد دخالت محسوب نمی‌شود که جناب آقای فواد حسین در خصوص آن‌ها سکوت کرده است؟

«فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق، روز گذشته در گفت‌و‌گو با شبکه عراقی «الغد» تاکید کرد که روابط عراق با ایران از «مرحله سکوت» به «مرحله صراحت» رسیده و افزود که لحن گفت‌وگو با طرف ایرانی عوض شده و سیاست خارجی عراق دیگر سیاستی تابع هیچ کشوری نیست و برآمده از منافع عراق است.

وی افزود: «به تهران گفتیم که ما اشتراکات دینی و بازرگانی و اقتصادی بسیاری داریم و نیاز داریم که با یکدیگر تعامل کنیم نه اینکه ایران در امور ما دخالت کند، باید با هم یک پیمان ایجاد کنیم و دخالت در امور عراق قابل قبول نیست».

منبع
فارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا