اقتصادیسیاسی

مذاکرات اقلیم کردستان عراق و ترکیه برای افتتاح یک گذرگاه مرزی جدید

هیئت اقلیم کردستان عراق در سفر به آنکارا، راه های افزایش تبادل تجاری و سرمایه گذاری بین اقلیم کردستان و ترکیه و افتتاح یک گذرگاه مرزی جدید را بررسی کرد.

میدل ایست نیوز: امید صباح، رئیس هیئت اعزامی اقلیم کردستان عراق به ترکیه اعلام کرد که این هیئت نشست هایی را با شماری از مقامات ترکیه برای بررسی مسائل دوجانبه از جمله مشکلات گذرگاه مرزی ابراهیم الخلیل و موانع بر سر راه شرکت های ترکیه در اقلیم کردستان برگزار کرده است.

به گزارش پایگاه خبری روداوو، این هیئت از اقلیم کردستان شامل رئیس دیوان هیئت دولت اقلیم کردستان، وزیر حمل و نقل و ترابری، رئیس سازمان سرمایه گذاری اقلیم کردستان و رئیس اداره روابط خارجی و فرماندار زاخو به ترکیه رفت.

رئیس هیئت اقلیم کردستان در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته در آنکارا، به نشست هایی که با مقامات بلندپایه وزارت تجارت، حمل و نقل، کشور و دفاع ترکیه برگزار شد، اشاره کرد و گفت که در این نشست ها، راه های افزایش تبادل تجاری و سرمایه گذاری بین اقلیم کردستان و ترکیه بررسی شد.

وی افزود که در این مذاکرات، همچنین مشکلات شرکت های ترکیه ای در اقلیم کردستان بررسی شد و هیئت اقلیم برای حل آن اعلام آمادگی کرد و خواستار تسهیل فعالیت شرکت های اقلیم کردستان در ترکیه شد که طرف ترکیه ای نیز در این خصوص متعهد به همکاری شد.

ایجاد خط راه آهن بخش دیگری از مذاکرات دو هیئت بود که در این رابطه امید صباح تصریح کرد که تفاهمی بین دولت اقلیم کردستان عراق، دولت عراق و ترکیه بر سر این موضوع وجود دارد.

صباح اظهارداشت که ایجاد میدانی برای مبادله تجاری در مرزها که پیشنهاد دولت عراق بود نیز در این سفر بررسی شد.

افتتاح یک گذرگاه مرزی جدید بین اقلیم کردستان و ترکیه، علاوه بر موانع پیش روی تاجران و گردشگران در گذرگاه مرزی ابراهیم الخلیل، از دیگر محورهای گفت وگوی طرفین بود که ترکیه متعهد به تلاش برای حل آن شد.

رئیس هیئت اقلیم کردستان در پایان بیان کرد که نتایج این نشست ها به نخست وزیر اقلیم کردستان ارجاع داده می شود تا تصمیمات لازم اتخاذ شود.

منبع
روداوو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا