اقتصادیخبر اولسیاسی

اقلیم کردستان به دنبال تاسیس دو شرکت مستقل برای منابع و درآمدهای نفتی خود است

دولت اقلیم کردستان در بحبوحه تنش با بغداد بر سر مدیریت مستقل منابع و درآمدهای نفتی خود، اعلام کرد که قصد دارد دو شرکت مستقل تاسیس کند.

میدل ایست نیوز: دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که قصد دارد دو شرکت مستقل برای تولید و بازاریابی نفت و گاز اقلیم تاسیس کند.

به گزارش العربی الجدید، دولت اقلیم کردستان با این تصمیم در پی مدیریت مستقل منابع نفتی خود به صورت مستقل از بغداد است، آن هم در حالی که اختلافات بین دولت اقلیم و دولت فدرال عراق بر سر صادرات نفت و درآمد حاصله از آن در اقلیم کردستان همچنان ادامه دارد.

پرونده نفت و گاز اقلیم کردستان، جزء اختلافات بین بغداد و اربیل است. دادگاه عالی فدرال عراق پیشتر در حکمی غیرقانونی بودن قانون نفت و گاز اقلیم کردستان را اعلام کرده و دولت اقلیم کردستان را به تحویل نفت به بغداد ملزم کرده بود اما دولت اقلیم کردستان مخالفت خود با حکم دادگاه عالی فدرال را اعلام کرد.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در هجمه علیه دادگاه عالی فدرال، آن را غیرقانونی دانست و خواستار تشکیل مجدد آن شد. وی تاکید کرد که حکم دادگاه عالی فدرال درخصوص غیرقانونی بودن قانون نفت و گاز اقلیم کردستان به قانون حزب بعث در سال 1967 استناد دارد.

بنابر گزارشی که توسط دولت اقلیم کردستان منتشر شد، اربیل قصد دارد دو شرکت برای نفت و گاز، یکی تحت عنوان KROC برای اکتشاف، تولید و انتقال نفت و گاز و دیگری شرکت KOMO برای بازاریابی نفت تاسیس کند.

در گزارش مذکور آمده است که می توان بین این دو شرکت از یک سو و شرکت ملی نفت عراق و شرکت بازاریابی نفت عراق از سویی دیگر در زمینه های مرتبط، هماهنگی صورت گیرد.

این گزارش آورده است که امکان هماهنگی بین وزارت نفت عراق و وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان نیز وجود دارد.

گزارش مذکور شرط همه این اقدامات را اصلاح نظام داخلی شرکت بازاریابی نفت عراق و تبدیل آن به یک نهاد فدرال که به صورت مشترک تصمیم گیری کند و نماینده اقلیم کردستان در آن حق وتو داشته باشد، اعلام کرد.

دولت عراق تاکنون واکنشی نسبت به این تصمیم اقلیم کردستان نشان نداد اما یک مسئول در دولت عراق به العربی الجدید گفت که این اقدام اقلیم کردستان، تمرد از حکم دادگاه عالی فدرال است که حکمی واضح مبنی بر ممنوعیت مدیریت منابع نفتی اقلیم کردستان توسط دولت اقلیم است.

وی بیان کرد که دولت این پروژه را بررسی و درخصوص آن تصمیم گیری می کند و تاکید کرد که قطعا هرگونه مخالفت از سوی دولت اقلیم کردستان با تصمیمات دادگاه عالی فدرال غیرقابل قبول است و مشمول تصمیمات قضایی جدید می شود.

وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق اخیرا اعلام کرد که دادگاهی در بغداد، شرکت های بین المللی عامل در اقلیم کردستان را احضار کرد و این اقدام بنابر درخواست وزیر نفت عراق انجام شد.

وزیر منابع طبیعی اقلیم کردستان نیز در 5 ژوئن 2022 از وزیر نفت دولت فدرال عراق شکایت کرده است.

اقلیم کردستان روزانه 400 الی 420 هزار بشکه نفت تولید می کند که اکثر آن صادر می شود و 25 هزار بشکه برای مصرف داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

دولت اقلیم کردستان در سال 2007 قانونی را مبنی بر مدیریت مستقل منابع نفت و گاز اقلیم به دور از دولت فدرال عراق تصویب کرد.

همچنین بخوانید

تنش های داخلی کردها مانع تحقق رویای صادرات گاز از اقلیم کردستان عراق

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا