اجتماعی

تلف شدن آهوان عراق در پی خشکسالی

شمار آهوان یک منطقه حفاظت شده در عراق، بر اثر نبود مواد غذایی و خشکسالی طی یک ماه از 148 به 87 راس کاهش یافته است.

میدل ایست نیوز: آهوان باقیمانده در منطقه حفاظت شده ساوه در جنوب عراق به دنبال چیزی برای خوردن هستند و با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش پایگاه خبری الحرة، شمار آهوان این منطقه طی یک ماه بر اثر نبود مواد غذایی و خشکسالی از 148 راس به 87 راس کاهش یافته است.

نیمی از این آهوان از 29 آوریل سال جاری هلاک شده اند و یکی از دلایل آن نیز بارش اندک باران طی سال جاری در عراق بوده است.

تلف شدن نیمی از آهوان عراق در یک منطقه حفاظت شده

ترکی الجیاشی، دامپزشک و مدیر پروژه منطقه حفاظت شده ساوه در استان المثنی در جنوب عراق اعلام کرد که شمار آهوان این منطقه که در سال 2007 تاسیس شده، از 148 راس به 87 راس طی یک ماه کاهش یافت.

الجیاشی با اشاره به اینکه هلاک شدن حیوانات از 29 آوریل آغاز شده، بیان کرد که توزیع مواد غذایی به دلیل کمبود منابع مالی متوقف شده و این مساله یکی از عوامل اصلی تلف شدن حیوانات است علاوه بر اینکه تغییرات اقلیمی نیز تا حد زیادی بر زندگی آهوان تاثیر گذاشته است.

اراضی این منطقه حفاظت شده کاملا خشک است و علف ها نیز خشک هستند و این حیوانات چیزی برای خوردن جز دسته ای یونجه نمی یابند.

این دامپزشک توضیح می دهد که کاهش بارش باران منجر به عدم رویش علف شده است تا آهوان بتوانند از آن ارتزاق کنند.

تغییرات اقلیمی و خشکسالی جزء عوامل اصلی تلف شدن حیوانات

عراق یکی از 5 کشور آسیب پذیر در زمینه تغییرات اقلیمی و بیابان زایی در جهان است به خصوص با توجه به افزایش خشکسالی به همراه افزایش دمای هوا که در تابستان از 50 درجه سانتیگراد فراتر می رود.

این تغییرات در چند بخش از جمله کاهش کشت گندم و برنج عنبر و خشکی برخی از دریاچه ها به دلیل کمبود منابع آبی و بارش و طوفان های مکرر گرد و خاک مشهود است.

زندگی آهوی الریم از لحاظ تاریخی با صحرای عراق که زادگاه اصلی آن است ارتباط دارد. این آهو در مناطق دیگری از جمله لیبی، مصر و الجزائر نیز زندگی می کند و جز گونه های در معرض انقراض است.

علاوه بر منطقه حفاظت شده ساوه در استان المثنی، این آهو در مناطق حفاظت شده دیگری از جمله دیالی، کرکوک و المدائن زندگی می کند.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا