اقتصادیخبر اولسیاسی

افزایش چشمگیر صادرات نفت عراق به کشورهای غربی

با تحریم نفت روسیه در غرب و افزایش تقاضا برای آن در بازارهای آسیایی، عراق با سرعت در حال افزایش صادرات نفت به مشتریان غربی است.

میدل ایست نیوز: با تحریم نفت روسیه در غرب و افزایش تقاضا برای آن در بازارهای آسیایی، عراق با سرعت در حال افزایش صادرات نفت به مشتریان غربی است.

در حالی که چند ماه پیش فقط 18 درصد صادرات نفت عراق به کشورهای غربی بود، این نسبت هم‌اکنون به حدود 30 درصد رسیده و برآورد می‌شود که در آینده نزدیک به 45 درصد برسد.

بر اساس آمارهای رسمی، صادرات نفت عراق به امریکا در هفته گذشته با رشد 54 درصدی از 359 هزار بشکه به 555 هزار بشکه در روز رسید.

اداره اطلاعات انرژی امریکا تأکید کرد که در هفته گذشته مجموع واردات نفت امریکا 6.144 میلیون بشکه در روز بوده که 555 هزار بشکه آن از عراق تأمین شده است.

صادرات نفت عراق به امریکا در هفته پیش از آن 196 هزار بشکه بوده است.

از سوی دیگر، عراق صادرات نفت خود به اروپا را نیز تا 500 هزار بشکه افزایش داده که در نتیجه مجموع صادرات عراق به غرب بیش از یک میلیون بشکه در روز است.

با در نظر گرفتن اینکه صادرات نفت عراق روزانه 3.3 میلیون بشکه است، روشن می‌شود که عراق حدود یک سوم نفت خود را به غرب صادر می‌کند.

این در حالی است که این نسبت پیش از حمله روسیه به اوکراین فقط 18 درصد بود.

با ادامه تحریم‌های روسیه و تخفیف‌های شدیدی که روسیه برای فروش نفت خود به چین و هند اعمال کرده، به نظر می‌آید که صادرات نفت عراق به کشورهای اروپایی و امریکایی از یک و نیم میلیون بشکه فراتر رود و در نتیجه سهم عراق در بازارهای نفت آسیایی کاهش یابد.

این در حالی است که در ماه گذشته شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) اعلام کرد که با شرکت‌های فرانسوی ذی‌ربط درباره همکاری برای بازاریابی نفت عراق در کشورهای اروپایی مذاکره کرده است.

این شرکت البته افزود که تعاملات نفتی عراق با چین و هند همچنان به قوت خود باقی است و این شراکتی طولانی‌مدت است که عراق از آن کوتاه نخواهد آمد.

از سوی دیگر در ماه فوریه گذشته اعلام شد که عراق با صادرات 1.3 میلیون بشکه نفت به هند، بزرگ ترین صادرکننده نفت به این کشور است.

در پی توافق اخیر اوپک پلاس، تولید نفت عراق در ماه ژوئیه به 4 میلیون و 580 هزار بشکه خواهد رسید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا