خبر اولسیاسی

مصر و عربستان ایران را به دخالت در امور کشورهای عربی متهم کردند

رئیس جمهور مصر و ولیعهد عربستان در بیانیه پایانی دیدارهای خود بر ترغیب ایران به عدم دخالت در امور کشورهای عربی تاکید کردند.

میدل ایست نیوز: مصر و عربستان بیانیه مشترکی به مناسبت سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به قاهره و دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر صادر کردند.

براساس بیانیه مذکور که توسط ریاست جمهوری مصر منتشر شده است، السیسی ضمن استقبال از محمد بن سلمان، نسبت به سفر او به مصر که روابط دوجانبه متمایز بین دو کشور را چارچوب می دهد و آن را به سوی افق های گسترده تر پیش می برد، ابراز خرسندی کرد.

دو طرف در این دیدار ضمن بررسی روابط دوجانبه تاریخی بین دو کشور و بررسی راه های توسعه آن، آخرین تحولات اوضاع منطقه و جهان را بررسی و بر وحدت موضع و اقدام مشترک درخصوص مسائل منطقه ای و بین المللی دارای اهمیت مشترک تاکید کردند.

در زمینه اقتصادی و تجاری، رئیس جمهور مصر و ولیعهد عربستان بر سر تقویت شراکت اقتصادی بین دو کشور و توسعه آن توافق کردند.

دو طرف همچنین بر عزم خود برای افزایش همکاری های اقتصادی و مبادلات تجاری و تقویت سرمایه گذاری و افزایش ارتباط بین بخش خصوصی دو کشور برای بررسی فرصت های سرمایه گذاری و تجاری تاکید کردند.

درخصوص محیط زیست و تغییرات اقلیمی نیز، السیسی و بن سلمان بر برگزاری اجلاس ابتکار خاورمیانه سبز و مجمع ابتکار سبز عربستان طی کنفرانس تغییرات اقلیمی در شرم الشیخ توافق کردند.

رئیس جمهور مصر و ولیعهد عربستان در دو بخش بهداشت و آموزش، نسبت به تقویت همکاری ها ابراز امیدواری و بر حمایت از ابتکارهای جهانی برای مقابله با خطرات و چالش های بهداشتی کنونی و آتی تاکید کردند.

دو طرف همچنین بر اهمیت همکاری در زمینه گردشگری و توسعه جریان گردشگری بین دو کشور و اقدام مشترک برای تقویت گردشگری پایدار تاکید کردند.

در بخش سیاسی نیز رهبران دو کشور بر عزم خود برای تقویت همکاری در قبال مسائل سیاسی و مواضع مشترک و اهمیت تداوم هماهنگی و رایزنی درخصوص آخرین تحولات در محافل بین المللی تاکید کردند.

قضیه فلسطین دیگر محور گفت وگوی طرفین بود که بر لزوم تشدید تلاش ها برای دستیابی به راه حلی جامع و عادلانه برای منازعه فلسطین و اسرائیل و ایجاد چشم انداز حقیقی برای بازگشت به مذاکرات جدی و موثر برای تحقق صلح براساس راه حل ایجاد دو کشور و مصوبات بین المللی مرتبط و طرح صلح عربی که حق ملت فلسطین در برپایی کشور مستقل در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی را تضمین می کند، تاکید شد.

در خصوص یمن نیز دو طرف بر حمایت کامل خود از تلاش های بین المللی و منطقه ای با هدف دستیابی به راه حل سیاسی جامع برای این بحران، با استناد بر طرح کشورهای خلیج و نتایج گفت وگوی ملی یمن و مصوبه 2216 شورای امنیت تاکید کردند.

دو طرف ضمن حمایت از فعالیت شورای رهبری ریاست جمهوری یمن و استقبال از تمدید آتش بس در این کشور، حملات انصار الله یمن به مناطق غیرنظامی و اماکن حیاتی عربستان و تهدید امنیت دریانوردی بین المللی را محکوم کردند.

عراق نیز از دیگر محورهای گفت وگوی رئیس جمهور مصر و بن سلمان بود که دو طرف به دستیابی طرف های عراقی به فرمولی برای تشکیل دولت فراگیر که به دنبال تحقق آرمان های ملت عراق در رسیدن به امنیت، ثبات، توسعه و مقابله با تشکیلات تروریستی باشد و روابط عراق را با برادران عربش به سوی چشم اندازهای گسترده تری پیش ببرد ابراز امیدواری کردند.

السیسی و بن سلمان بر اهتمام خود به امنیت، ثبات و تمامیت ارضی لبنان و اهمیت تلاش برای حفظ عربیت لبنان و امنیت و ثبات این کشور تاکید و به لزوم عدم انجام حملات تروریستی و میزبانی از گروه های تروریستی که امنیت و ثبات منطقه را متزلزل می کنند، و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر از طریق این کشور اشاره کردند.

دو طرف در رابطه با سوریه نیز بر اهمیت دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه در راستای تحقق آرمان های ملت سوریه و حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی این کشور و لزوم توقف مداخلات منطقه ای در امور سوریه تاکید کردند.

رئیس جمهور مصر و ولیعهد عربستان بر لزوم حمایت از تلاش های بین المللی با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای و تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران و تقویت نقش سازمان بین المللی انرژی اتمی، و ترغیب ایران به عدم دخالت در امور کشورهای عربی و حفظ اصول حسن همجواری و ممانعت از بی ثبات کردن منطقه از جمله توقف حمایت از شبه نظامیان مسلح و تهدید دریانوردی و خطوط تجارت بین المللی تاکید کردند.

مصر نیز همبستگی کامل خود با عربستان در اقداماتش برای حفظ امنیت ملی خود و مخالفت با حملات به عربستان تاکید کرد.

منبع
ریاست جمهوری مصر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا