سیاسی

تأیید رسمی سفر «جوزپ بورل» به ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر امشب «جوزف بورل» نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپایی به تهران خبر داد.

میدل ایست نیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر امشب «جوزف بورل» نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپایی به تهران خبر داد.

بر اساس بیانیه رسمی وزارت امور خارجه ایران، که امروز (جمعه 24 ژوئن) منتشر شد، «سعید خطیب زاده» از سفر بورل برای دیدار با وزیر امور‌ خارجه و برخی‌ دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در این سفر که در چارچوب رایزنی‌های جاری میان ایران و اتحادیه اروپایی انجام می شود در خصوص مناسبات دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

پیش از این، منابع مطلع ایرانی خبر دادند که در روزهای اخیر تهران و بروکسل در حال انجام تدارکات لازم برای سفر «جوزپ بورل» به تهران هستند و «به احتمال قوی، اگر اتفاق خاصی پیش نیاید وی روز شنبه (25 ژوئن) به تهران خواهد رفت».

این منابع در پاسخ به این پرسش که آیا بورل حامل پیغامی از جانب دولت امریکا برای ایران است، گفتند که «وی و معاونش انریکه مورا در ماه‌های گذشته مسئولیت مبادله پیغام میان ایران و امریکا را بر عهده داشته‌اند و احتمالا وی حامل پیغامی از امریکا خواهد بود».

بر اساس این گزارش، این منابع بعید ندانسته‌اند که بورل با خود پاسخ امریکا به «طرح‌های مهم ایران که از طریق واسطه‌ها ارسال شده بود» را آورده باشد و افزوده‌اند که «توپ در زمین امریکاست و اگر امریکا منطقی عمل کند توافق در وین خیلی زود به دست خواهد آمد».

به گفته این منابع دولت امریکا تا کنون تصمیم مناسبی که موجب رسیدن به توافق شود نگرفته است «هرچند پیغام‌هایش به ایران درباره آمادگی برای بازگشت به توافق هسته‌ای بیشتر شده است».

این منابع پیش‌بینی کرده‌اند که در سفر بورل درباره تعیین موعد از سرگیری مذاکرات وین توافق شود.

منبع
وزارت خارجه ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا