اقتصادیسیاسی

رشد ۷۳ درصدی ارزش کالاهای صادراتی ایران از مرز مهران

مدیرکل گمرک استان ایلام (جنوب غربی ایران) خبر داد که در 3 ماه گذشته، ۳۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار انواع کالا از طریق مرز مهران به عراق و سایر کشورها صادر شده است.

میدل ایست نیوز: مدیرکل گمرک استان ایلام (جنوب غربی ایران) با اشاره به اینکه ۳۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار انواع کالا ظرف 3 ماه گذشته از طریق مرز بین المللی مهران به عراق و سایر کشورها صادر شده است، گفت: این میزان صادرات به نسبت دوره مشابه پارسال از نظر ارزش دلاری ۷۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) روح الله غلامی روز جمعه از رشد ۱۰۰ درصدی وزن و ۷۳ درصدی ارزش کالای صادراتی گمرکات استان ایلام در سال جاری خبر داد و گفت: طی سه ماهه اول سال جاری شمسی (از نیمه ماه مارس) ۸۸۶ هزار و ۵۰۰ تن کالا به ارزش ۳۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از طریق مرز بین المللی مهران به عراق و سایر کشورها صادر شده است.

وی افزود: این میزان کالا از لحاظ وزن ۱۰۰ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۷۳ درصد رشد را نشان می دهد.

مدیرکل گمرک ایلام ادامه داد: طی این مدت (سه ماهه اول سال) صادرات محصولات کشاورزی از این مرز به وزن ۱۰۸ هزار و ۳۷۸ تن به ارزش ۲۸ میلیون ۷۱۰ هزار دلار بوده است.

غلامی با بیان اینکه این مدت تعداد بیش از ۳۶ هزار کامیون وارد مرز مهران شده است که رشد ۷۰ درصدی را نشان می دهد، افزود: یک هزار و ۹۹۴ کامیون ترانزیتی به وزن ۵۲ هزار تن کار تشریفات قانونی آن انجام شد که نصف کل ترانزیت ۱۴۰۰ را نشان داده که رشدی ۱۷۱ درصدی را نشان می دهد.

غلامی با اشاره به اینکه گمرک مهران کماکان در صدر ۱۲ گمرک هم مرز با عراق است، تاکید کرد: این وضعیت عالی صادرات و مراودات تجاری مرهون زحمات شبانه روزی همکاران در گمرکات استان و مرز مهران است که با تلاش جهادگونه و شبانه روزی این مرزبانان اقتصادی صورت گرفته و در شرایط سخت تحریم موجب رونق تولید و ارز آوری برای کشور شده است .

وی با اشاره به اقدامات گمرک استان طی سال های گذشته بیان کرد: بالاترین وزن کالای صادراتی طی ۵ سال گذشته ، بالاترین میزان ارزش مجموع کالای صادراتی از مرز مهران در بین ۱۲ مرز زمینی با عراق و درآمد ۶ برابری سه سال اخیر نسبت به کل ۱۶ سال منتهی به ۹۷ از جمله اقدامات گمرک استان بوده است.

وی، توسعه بی سابقه زیرساخت‌ها، تعاملات و ارتباطات بی سابقه با مقامات مرزی عراق در جهت توسعه مراودات تجاری، ایجاد نظم و مبارزه جدی با مخلان نظم و ارتقای کارکنان گمرکات استان ایلام در سطوح مختلف را از دیگر عملکرد گمرکات استان ایلام بیان کرد.

مدیرکل گمرک ایلام ادامه داد: سال ۱۴۰۰ مجموع صادرات از گمرکات استان ایلام و مرز مهران به میزان ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تن به ارزش ۱ میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۱۲۱ درصد و از نظر وزن ۱۱۶ درصد رشد داشته است.

غلامی گفت: محصولات کشاورزی به وزن ۲۴۸ هزار تن به ارزش ۷۴ میلیون دلار از کل صادرات را شامل شده است.

وی اضافه کرد: عمده کالاهای صادراتی شامل سنگ، کاشی، سرامیک، آهن آلات، محصولات فلزی، تره بار، محصولات پتروشیمی، سنگ آهن، کلینکر سیمان، محصولات پلاستیکی، شیشه و محصولات آن، خودرو و قطعات آن را شامل می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا