خبر اولسیاسی

قیس الخزعلی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق شد

دبیرکل جنبش عصائب اهل حق با اشاره به اینکه خروج فراکسیون صدر از پارلمان، اوضاع را پیچیده تر کرده، خواستار برگزاری مجدد انتخابات در عراق شد.

میدل ایست نیوز: قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل حق تاکید کرد که فرآیند سیاسی در کشور پس از استعفای نمایندگان فراکسیون صدر پیچیده تر شده است.

به گزارش العهد، الخزعلی روز گذشته در سخنرانی خود در دیدار با جمعی از مدیران مراکز پژوهشی گفت: فرآیند سیاسی اکنون و پس از نبود فراکسیون صدر پیچیده تر شده است پس چگونه باید انتظار تشکیل دولت را داشته باشیم.

وی اشاره کرد: نتیجه انتخابات در هر دو صورت شرایط خوبی را فراهم نکرده تا تشکیل دولت به راحتی انجام شود و توافق بر سر انتخاب نخست وزیر سخت است.

الخزعلی بیان کرد: اقدام طبیعی، توافق سیاسی بر سر برگزاری مجدد انتخابات است به شرط آنکه قانون انتخابات اصلاح، رای الکترونیکی لغو شود و تغییرات مهمی در کمیسیاریای عالی انتخاب صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: این انتخابات باید شامل شورای استان ها نیز شود چرا که مشکلی در سطح استان ها وجود دارد چرا که به تنهایی هر کار بخواهد بدون وجود هیچ نظارتی انجام می دهد.

دبیرکل جنبش عصائب اهل حق تصریح کرد: مردم به دنبال آن هستند که قوه مجریه را خود انتخاب کنند و این قوه در برابر آنها مسئول است. همه تقریبا متفق القول هستند که باید استانداران به صورت مستقیم از طریق انتخابات انتخاب شوند.

الخزعلی اظهار داشت: خواسته اصلی مردم، مبارزه با فساد و لغو نظام سهمیه بندی ها و انتخاب نخست وزیر، وزرا و نیروهای سیاسی مستقل است اما نظام پارلمان مانع انتخاب نخست وزیر، وزرای و نیروهای سیاسی مستقل می شود.

وی گفت: از مشکلاتی که در حکومت عراق وجود دارد، نبود کادر میانی است که وضعیت را تبیین و افکار عمومی را توجیه کند.

الخزعلی بیان کرد: دولت آتی باید خدمتگزار باشد و از اولیت هایش ارائه خدمات اساسی و تامین فرصت های شغلی یا جایگزین آن باشد. اقتصاد باید از اولویت های دولت آتی باشد.

وی افزود: عنوان اساسی این دولت باید خدمت باشد، معتقدم فرصت برای این دولت در این شرایط فراهم است و این یک فرصت و نه تهدید به شمار می رود آن هم به دلیل بهبود وضعیت مالی.

دبیرکل جنبش عصائب اهل حق درباره خروج نمایندگان فراکسیون صدر از پارلمان گفت: این امر واقعا تاسف برانگیز است و به دور از اختلافات موجب خرسندی نیست چرا که آنها بخشی از جامعه ما هستند.

وی در ادامه افزود: اگر نماینده ای در فرآیند سیاسی کشور نباشند و ایفای نقش کنند، این طبیعی است اما اگر این امر صورت نپذیرد، یعنی خللی وجود دارد و خروج آنها راه حل نیست بلکه مشکل از یک شیوه به شیوه ای دیگر تبدیل شده است.

الخزعلی تاکید کرد: با یک مشکل سیاسی مواجه شدیم و قانون اساسی در برابر آن عاجز است و راه حل واضحی نمی دهد.

منبع
العهد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا