سیاسی

یحیی رسول: عراق نیاز به جنگنده های بیشتری دارد

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ضمن رد هرگونه دخالت امریکا یا ناتو در تشکیلات نظامی عراق، از مذاکرات این کشور برای خرید جنگنده های جدید خبر داد. 

میدل ایست نیوز: سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ضمن رد هرگونه دخالت امریکا یا ناتو در تشکیلات نظامی عراق، از مذاکرات این کشور برای خرید جنگنده های جدید خبر داد.

«یحیی رسول»، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، در گفت وگو با پایگاه خبری «العربی الجدید» تأکید کرد که دستگاه‌های اطلاعاتی عراق نقش پررنگی در جنگ با بقایای تروریست‌ها دارند و افزود که بیشتر همکاری‌ها با ائتلاف بین‌المللی در این عرصه به تبادل اطلاعات مربوط می‌شود.

او گفت که همکاری عراق با نیروهای ناتو و ائتلاف بین‌المللی به مشورت و آموزش و تسلیحات و مبادله اطلاعات مربوط می‌شود و این توافقی است که مثلا کره جنوبی یا ژاپن نیز با پیمان ناتو دارند.

رسول تأکید کرد که این ناتو یا امریکا یا ائتلاف بین‌المللی هیچ گونه دخالتی در عملکرد تشکیلات نظامی عراق ندارند.

او درباره پرونده حملات راکتی به پایگاه‌های نظامی و سفارتخانه‌های خارجی گفت که دولت عراق در این باره عاقلانه عمل کرد و به همه طرف ها تأکید کرد که این اقدامات موجب انزوای عراق می‌شود و پیامدهای نظامی و اقتصادی بسیار پرمخاطره‌ای برای عراق دارد.

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون کسی در ارتباط با این پرونده دستگیر شده یا نه، گفت که مسئولیت پرونده با دستگاه‌های اطلاعاتی است و اجازه اظهار نظر در این باره را ندارد.

او درباره پرونده تسلیحات عراق، گفت که تا چند روز آینده عراق رادارهای پیشرفته‌ای را دریافت می‌کند و تفاهمات برای خرید جنگنده‌های رافال نیز پیشرفت بسیاری داشته است.

وی درباره وجود شرط‌هایی از جانب امریکا درباره تسلیحات ارتش عراق گفت که چه در بخش خرید چه سرویس چه ادامه قراردادها هیچ شرط و فشاری بر عراق وجود ندارد و عراق آزادانه از هر کشوری که خواسته سلاح خریداری کرده و هیچ مشکلی هم در سرویس جنگنده‌های F-16 یا هواپیماهای King Air یا C-130 یا بالگردهای امریکایی وجود ندارد.

رسول گفت که عراق و امریکا برای خرید 36 فروند جنگنده F-16 با یکدیگر قرارداد بسته بودند که همه آنها تحویل گرفته شده و 2 تای آنها ساقط شده است و افزود که عراق به دو اسکادران جنگنده رافال فرانسوی و نیز چند فروند C-130  و هواپیماهای تجسسی مانند CH4 چین نیاز دارد که در حال مذاکره برای تهیه آنهاست.

وی افزود که بودجه‌ وزارت دفاع عراق در حد مطلوب نیست و مثلا در مقایسه با بودجه 4 میلیارد دلاری وزارت دفاع اردن یا 71 میلیارد دلاری عربستان، بودجه دفاعی عراق فقط 650 میلیون دلار است که باید افزایش پیدا کند.

رسول در بخش دیگری از سخنانش گفت که عراق با کشورهای همسایه در عرصه مبادله اطلاعات امنیتی از جمله در چارچوب ستاد چهارجانبه عراق، ایران، سوریه و روسیه همکاری‌های گسترده‌ای دارد و این همکاری‌ها کمک بسیاری به مبارزه با تروریسم کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا