سیاسی

ایران درخصوص برجام ضمانت های قابل راستی آزمایی و عینی از امریکا را خواستار شد

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت در خصوص اجرای قطعنامه 2231 و برجام، گفت که ایران ضمانت‌های قابل راستی‌آزمایی و عینی از آمریکا درخواست کرد.

میدل ایست نیوز: مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت در خصوص اجرای قطعنامه 2231 و برجام اظهار کرد: ایران به دیپلماسی چندجانبه متعهد است که نتیجه آن باید تضمین‌کننده لغو موثر و قابل راستی‌آزمایی همه تحریم‌های غیرقانونی باشد.

به گزارش ایسنا، مجید تخت روانچی افزود: ایران ضمانت‌های قابل راستی‌آزمایی و عینی از آمریکا درخواست کرده، اینکه آمریکا بار دیگر تعهدات خود را نقض نخواهد کرد، تحریم‌ها به بهانه‌ها یا عناوین دیگر – همانطور که در دولت قبلی آمریکا اتفاق افتاد – اعمال نخواهد شد و سازوکارهای برجام مورد سوءاستفاده قرار نخواهد گرفت. در واقع اینها حداقل مقتضیات برای اطمینان نسبی از ثبات در برجام به شمار می‌روند.

وی در ادامه تصریح کرد: ما اتهامات و ادعاهای بی اساسی را که در این جلسه علیه کشورم مطرح شد قاطعانه رد می کنیم. ایران به عنوان یک کشور مسئول، به تعهدات بین المللی خود متعهد است و هرگز در هیچ فعالیتی که ناقض تعهداتش از جمله ذیل قطعنامه 2231 باشد، مشارکت نداشته است. برنامه موشکی و فضایی ایران خارج از حدود و صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ و ضمائم آن است و به هیچ وجه موضوع مذاکراه نیستند و نخواهد بود.

تخت روانچی بیان کرد: سیاست خارجی ایران مبتنی بر رعایت کامل حقوق بین الملل، احترام متقابل، حسن همجواری، همکاری و گفت و گو و حفظ صلح و امنیت منطقه از طریق مشارکت فعال همه کشورهای منطقه است. ما مصمم هستیم که این سیاست را با حسن نیت دنبال کنیم. تعامل و تلاش سازنده ما با سازمان ملل برای کمک و حمایت از آتش‌بس در یمن و تمدید آن، ناشی از اعتقاد راسخ ما به این است که کشورهای منطقه باید برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات با یکدیگر همکاری کنند.

وی اظهار داشت: حضور و تجهیز گسترده ارتش ایالات متحده در منطقه و صادرات تسلیحات پیشرفته این کشور به منطقه و همچنین صادارت تسلیحات مرگبار توسط برخی از کشورهای اروپایی به کشورهای منطقه، این منطقه را به بزرگترین مرکز تجمع تاسیسات نظامی خارجی در جهان و به یک بمب ساعتی در حال انفجار تبدیل کرده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: یکی دیگر از منابع اصلی ناامنی منطقه، فعالیت های بی ثبات کننده، شرورانه و تروریستی رژیم اسرائیل در منطقه است که همواره با حمایت مستمر آمریکا همراه بوده است. رژیم اسرائیل از هر فرصتی برای تهدید و نابودی برجام و همچنین تضعیف اجرای قطعنامه 2231 توسط کشورهای عضو سازمان ملل استفاده کرده است. این رژیم برای پیشبرد اهداف شوم خود در منطقه به عملیات های مخفیانه، اقدامات خرابکارانه و مخرب علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و همچنین ترور ناجوانمردانه و نفرت انگیز دانشمندان هسته ای ایران متوسل شده است.

منبع
ایسنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا