سیاسی

امیرعبداللهیان: ایران با توسل به عملیات نظامی مخالف است/اسد: راه حل نگرانی‌ها گفت‌وگوی مشترک است

وزیر خارجه ایران در سفر به دمشق با رئیس جمهوری سوریه دیدار کرد و دو طرف بر انجام گفت‌وگو برای حل مشکلات در منطقه تاکید کردند.

میدل ایست نیوز: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که به منظور تبادل نظر و گفت‌وگو با مقامات عالی سوریه در دمشق به سر می‌برد با بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد و دو طرف بر انجام گفت‌وگو برای حل مشکلات در منطقه تاکید کردند.

در این ملاقات امیر عبداللهیان ضمن ابلاغ سلام رهبر و رییس جمهوری ایران، سفر اخیر رئیس جمهور سوریه به تهران را نقطه عطفی در مناسبات جمهوری اسلامی ایران و سوریه خواند و آن را در پیشبرد روابط دو کشور موثر و پر ثمر ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه ایران با تقدیر از تلاش های دولت و رییس جمهور سوریه در تحکیم وحدت ملی، تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور اظهار داشت مخالفین مشخص تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه تلاش دارند وضعیت این کشور را به هم بریزند.

امیر عبداللهیان همچنین حملات اسرائیل به سوریه را محکوم کرد و گفت که سکوت محافل غربی و عدم واکنش کشورهای مدعی غرب نشان دهنده استانداردهای دوگانه این کشورها است.

وی افزود: «عدم برخورد جدی با اقدامات مخرب و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که ادعای کشورهای غربی مبنی بر تلاش برای ثبات امنیت در سوریه واقعی نیست و این موضع آنها موجب افزایش جسارت رژیم نژادپرست صهیونیستی برای تلاش به منظور بر هم زدن اوضاع سوریه می گردد.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین تاکید کرد که این کشور نگرانی های موجود را درک می‌کند ولی با توسل به عملیات نظامی برای رفع مشکلات مخالف است. ایران معتقد است مشکلات را بایستی با گفت‌وگوهای مستقیم و از طریق همکاری با یکدیگر حل و فصل و نگرانی ها را رفع نمود.

در این دیدار رئیس جمهوری سوریه نیز سفر وزیر امور خارجه ایران به دمشق در شرایط کنونی را با توجه به تحولات منطقه‌ای و جهانی با اهمیت خواند و افزود وضعیتی در حال شکل گیری است که موازنه را در منطقه به نفع ما تغییر می دهد.

اسد کشورهای غربی را به تحریک اوضاع در سوریه به منظور تسویه حساب، رقابت و امتیازگیری از طرف های دیگر متهم کرد.

وی با اشاره به نگرانی ها و خطرات موجود در منطقه اظهار داشت بعضی از این موضوعات بین کشورهای منطقه مشترک است و باید از طریق راه حل سیاسی و گفت‌وگو های مشترک مورد حل و فصل قرار گیرد. خوشحالیم که در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران بخشی از راه حل سیاسی در منطقه است.

رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد که ما از راه حلی که سوریه را از جنگ دور کند، استقبال می کنیم.

اسد روابط ایران و کشورش را یک رابطه همپیمانی راهبردی خواند و افزود طی ۴۰ سال گذشته شاهد روابط رو به رشد بین دو کشور بوده‌ایم.

وی فلسطین را موضوع مورد توجه مشترک ایران و سوریه خواند و یادآور شد با توجه به فشارها بر روی کشورهای محور مقاومت، یک همپیمانی شکل گرفته که همپیمانی اراده ها در رویارویی با نظام سلطه می‌باشد و البته کشورهای کمی در دنیا دارای چنین اراده‌ای هستند.

منبع
کانال سخنگوی وزارت خارجه ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا