خبر اولسیاسی

تغییر موضع مصر درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

منابع آگاه خبر دادند که مصر به منظور جلب رضایت عربستان، موضع خود در حمایت از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را تغییر داده است.

میدل ایست نیوز: منابع آگاه خبر دادند که مصر به منظور جلب رضایت عربستان، موضع خود در حمایت از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را تغییر داده است.

به گزارش پایگاه فرانسوی «اینتلیجنس آنلاین»، به نقل از منابع آگاه، علی‌رغم تلاش‌های «عباس کامل»، رئیس سازمان امنیت عمومی مصر، از سال 2020 برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، موضع مصر در این باره اخیرا به صورتی عمل‌گرایانه تغییر کرده است.

بر اساس این گزارش، با افزایش مشکلات اقتصادی مصر به علت شیوع کرونا و جنگ روسیه با اوکراین که موجب مشکلات اقتصادی برای دولت مصر شده، قاهره می‌کوشد که منابع مالی تازه‌ای به خصوص از متحدان خود در شورای همکاری دست یابد.

ماه گذشته، ولیعهد عربستان به مصر سفر کرد و در این سفر 14 توافق‌نامه به ارزش 7.7 میلیارد دلار میان دو کشور امضا شد.

ریاض و ابوظبی از زمان به قدرت رسیدن «عبدالفتاح السیسی» حمایت‌های اقتصادی بسیاری از مصر انجام داده‌اند.

در این میان، عربستان از جدی‌ترین مخالفان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است.

در دسامبر 2011، «عبدالله المعلمی»، نماینده عربستان در سازمان ملل، در سخنانی در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل که برای بررسی مسائل حقوق بشر در برخی کشورهای عربی از جمله سوریه اختصاص یافته بود، گفت: اگر آنها گفتند جنگ به اتمام رسیده، باور نکنید، هیچ نیازی به قطعنامه‌های سازمان ملل نیست، باور نکنید، جنگ برای دو هزار شهیدی که امسال به فهرست بیش از 350 هزار شهید سوریه اضافه شده، پایان نیافته است.

وی گفت: اگر رهبر آنها بالای تپه‌ای از جمجمه افراد بی‌گناه ایستاد و ادعای پیروزی بزرگ کرد، باور نکید، چگونه ممکن است که پیروزی در میان اجساد بی‌گناهان و ویرانه خانه‌های مردم اعلام شود، این چه پیروزی است که بر جنازه مردم و شهروندان اعلام می شود؟

سفیر عربستان تاکید کرد: « دولت سوریه نخستین گروهی بود که تروریسم را به صورت گسترده وارد کشور کرد، آن هم هنگامی که حزب الله تروریست و دیگر سازمان‌های طائفه‌ای را از شرق وارد سوریه کرد.»

وی در پایان گفت: جامعه جهانی باید بداند دولت سوریه اهتمامی به بازسازی این کشور ندارد در ثانی بازسازی ساختمان‌ها نمی‌تواند مقدم بر بازسازی دل‌های مردم باشد.

بر خلاف عربستان، مصر در شمار کشورهای عربی بود که برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در نشست آتی سران این اتحادیه که در ماه نوامبر در الجزایر برگزار می‌شود، تلاش می‌کرد.

مخالفت عربستان و همچنین قطر از اصلی‌ترین موانع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شمرده شده است.

از طريق
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا